چکیده:
بسیاریازاندیشمنداندانشمدیریت،عصر حاضر را عصردانایی و عصر تغییر و تحول سریع دانش میدانند. بدونتردید،داناییسرمایةمهمیبرایملتهابه شمار میآید، به طوریکه هرملتو جامعهایکهازاینموهبت بیشتربرخوردارباشد،درمواجههبا چالشهایجهانیموفقترخواهدبود. در این میان، در اقتصاد دانش محور امروزی، کتابخانهها به عنوان یکی از مراکز مهم و راهبردی برای مدیریت دانش در هر کشور بهشمار میروند و نقش کلیدی را در گردآوری دانش و مدیریت آن ایفا کرده، محل تولید و ذخیره دانش قلمداد میگردند. بنابراین، مدیریت دانش را میتوان جزئی از وظایف کلیدی کتابخانهها و پیشنیازی برای ایجاد نوآوری در این مراکز بر شمرد که این امر بر بهبود کیفیت خدمات آنها اثرگذار است. در این مقاله، به منظور ارزیابی و بررسی کارایی کتابخانهها، در بهکارگیری مدیریت دانش و نوآوری و تأثیر این دو بر بهبود کیفیت خدمات آنها، از تکنیک تحلیل پوششی دادههای دو مرحلهای استفاده شده است که در مرحلة اول آن مدیریت دانش بهعنوان ورودی و نوآوری بهعنوان خروجی در نظر گرفته شده است. ورودی و خروجی مرحلة دوم تجزیه و تحلیل این پژوهش را نیز نوآوری و کیفیت خدمات تشکیل میدهد. جامعة آماری این پژوهش را کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهرستان یزد تشکیل میدهد. بر اساس نتایج حاصل از کارایی بهدست آمده در دو مرحلة قبل، رتبهبندی نهایی این کتابخانهها، با استفاده از تکنیک کپلند انجام و نتایج آن در مقاله آورده شده است.
خلاصه ماشینی:
بررسی و ارزیابی کارآیی کتابخانه ها در به کار گیری مدیریت دانش و نوآوری به منظور بهبود کیفیت خدمات با استفاده از مدل DEA دو مرحله ای مطالعه موردی: کتابخانه های عمومی و دانشگاهی شهرستان یزد نام نشریه: فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی (این نشریه در www.
در این مقاله، به منظور ارزیابی و بررسی کارایی کتابخانهها، در بهکارگیری مدیریت دانش و نوآوری و تأثیر این دو بر بهبود کیفیت خدمات آنها، از تکنیک تحلیل پوششی دادههای دو مرحلهای استفاده شده است که در مرحلة اول آن مدیریت دانش بهعنوان ورودی و نوآوری بهعنوان خروجی در نظر گرفته شده است.
در این راستا، در مقالة حاضر با تکیه بر مفاهیم کیفیت خدمات، مدیریت دانش، نوآوری و تحلیل پوششی دادهها (DEA) مدلی ارائه گردیده است که در آن طی دو مرحله، کارایی کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهرستان یزد را در بهکارگیری مدیریت دانش برای بهبود کیفیت خدمات خود از طریق عامل میانجی نوآوری، ارزیابی میکند.
در تعریفهای دیگر، به توانایی دانش در بهبود وظایف، روندهای کاری و ارزش آفرینی آن اشاره شده و آن را چنین تعریف کردهاند: مدیریت دانش، راهبردی است که باید در یک شرکت توسعه داده شود تا افراد به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی پیدا کرده، دانش را به اشتراک گذارند و از اطلاعات برای بهبود وظایف سازمانی خود استفاده کنند (O'Dell &.
رتبهبندی نهایی این کتابخانهها بر اساس کارایی آنها در بهکارگیری مدیریت دانش و نوآوری برای بهبود کیفیت خدمات نیز اولویت را به کتابخانههای عمومی میدهد.