Skip to main content
فهرست مقالات

رتبه بندی شاخص های مقیاس و بومتریک در دانشگاه های منتخب

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (30 صفحه - از 143 تا 172)

کلیدواژه ها :

وبومتریک ،ارزیابی دانشگاه های ایران ،رتبه بندی دانشگاه ها ،شاخصهای وبومتریک ،ارزیابی دانشگاه‌های ایران ،رتبه‌بندی دانشگاه‌ها

کلید واژه های ماشینی : وب ، رتبه‌بندی شاخصهای مقیاس وبومتریک ، وبومتریک ، رتبه‌بندی ، دانش ، ارزیابی آموزشهای برتر در وب ، دانشگاه ، اطلاعات ، مقیاس وبومتریک در دانشگاه‌های تهران ، رتبه‌بندی وبومتریک

رتبه‌بندی وبومتریک متشکل از یک پایگاه داده شامل پانزده هزار دانشگاه و بیش از پنج هزار مرکز تحقیقاتی است. چهار هزار دانشگاه اول در رتبه‌بندی مشخص شده‌ و دانشگاه‌های دیگر نیز در رتبه‌بندیهای محلی و جزئی‌تر آمده‌است. در این روش رتبه‌بندی مؤسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی کشورهای در حال توسعه، با قرار دادن دستاوردهای علمی خود بر روی اینترنت، می‌توانند وضعیت بهتری پیدا کنند، زیرا ممکن است نسبت به دانشگاه‌های تراز اول دنیا بسیار فاصله داشته باشند. شاخصهای وبومتریک به این دلیل به وجود آمده‌اند که میزان توجه مؤسسه‌ها را به نشر اینترنتی نشان دهند. بنابراین، دانشگاه‌های با کیفیت آموزشی بالا ممکن است به دلیل تمایل نداشتن به سیاستهای انتشار اینترنتی، رتبة مورد انتظار خود را در این نوع رتبه‌بندی، به دست نیاورند. هدف پژهش حاضر، رتبه‌بندی شاخصهای مقیاس وبومتریک در دانشگاه‌های تهران، اصفهان، تربیت مدرس، الزهرا، مازندران، گیلان، یزد، اراک و رازی است. برای انجام این پژوهش توصیفی، مقطعی و کاربردی از پرسشنامه استفاده شد که پس از سنجش روایی و پایایی بر اساس نمونه‌گیری طبقه‌بندی شده، سهمیه‌ای بین 355 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های منتخب یاد شده توزیع گردید. داده‌های پژوهش با استفاده از نرم‌افزار SPSS16 تجزیه و تحلیل شده است

خلاصه ماشینی:

"هدفهای یاد شده به ترتیب اولویت عبارتند از: · شناخت وضعیت موجود دانشگاه‌ها (نقاط قوت و ضعف آنها) در راستای برنامه‌ریزی راهبردی و ارتقای کیفیت آنها · فراهم آوردن پایگاه اطلاعاتی انعطاف‌پذیر و قابل اعتماد در خصوص مؤلفه‌های کمی- کیفی برای ذینفعان (مسئولان دانشگاه‌ها، داوطلبان داخلی و خارجی ورود به دانشگاه‌ها و صاحبان صنایع)، افراد علاقه‌مند و سایر مردم · ایجاد یک فضای رقابتی سالم و ایجاد انگیزة پیشرفت · تعیین ایده‌آلهای آموزش عالی و معرفی ایده‌آلها به عنوان وضعیت مطلوب · شناسایی و معرفی شاخصهای کیفیت آموزشی، پژوهشی و عرضة خدمات تخصصی در بخشهای درونداد، فرایند و بروندادهای نظام آموزش عالی به عنوان راهنمای توسعه دانشگاه‌ها · مقایسة دانشگاه‌ها · شناسایی مراکز دانشگاهی ضعیف در راستای رفع نقاط ضعف · فراهم نمودن بستر مناسب برای تغییرات لازم و ضروری و نوآوری در نظام آموزش عالی و در وضعیتهای درونداد، فرایند و بروندادهای این نظام · معرفی و تشویق دانشگاه‌های برتر · نزدیک شدن به استانداردهای جهانی از طریق تعریف شاخصهای مورد نظر در رتبه بندی · ایجاد یک سیستم یکپارچه جهت بررسی وضعیت نظام دانشگاهی کشور(گروه ارزشیابی آموزشی، 1381). حال با توجه به مطالب فوق و فرمول گفته شده، حجم نمونه برابر n=353 خواهد بود: لازم به یادآوری است، تعداد نمونة در نظر گرفته شده برای هر کدام از دانشگاه‌های تهران، اصفهان، تربیت مدرس، الزهرا، مازندران، گیلان، یزد، اراک و رازی به نسبت تعداد اعضای هیئت علمی هر یک از آنها نسبت به کل اعضای هیئت علمی 9 دانشگاه فوق، به صورت جدول ذیل است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.