چکیده:
مقدمه: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی نحوۀ ارائۀ ایدهها، روشها، پیشنهادهای نو و الگوی ارتباط در کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و جندی شاپور است.روش: این پژوهش از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی کارکنان کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و جندی شاپور تشکیل دادند. دادههای گردآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی، آزمون t تک نمونهای و آزمون t گروههای مستقل، تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: بررسی دادههای گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نشان داد میزان استقبال کتابخانهها از ایدههای نو در حد بالا و بیشتر از حد متوسط بوده است. میزان استفادۀ مدیران از مشوقهای درونی و بیرونی جهت ترغیب کارکنان به ارائۀ پیشنهادهای خلاقانه، بالاتر از حد متوسط بوده است. جو مشارکتی حاکم بر کتابخانهها، میل به همکاری و مشارکت را در کارکنان افزایش داده است. همچنین، دانشگاه شهید چمران در تمامی متغیرهای مورد بررسی به استثنای «استقبال از ایدهها، روشها، و پیشنهادهای نو» نسبت به دانشگاه جندی شاپور وضعیت بهتری دارد.اصالت / ارزش: یافتههای این پژوهش براهمیت توجه بیشتر به ایدههای نو و خلاقانۀ کارکنان کتابخانهها تأکید میکند. مدیران کتابخانهها میتوانند با بهرهگیری از نتایج پژوهش حاضر، عوامل ترغیب کننده و بازدارندۀ ارائۀ ایدههای نو از سوی کارکنان را شناسایی کنند و در جهت تقویت و تضعیف آنها گام بردارند.
خلاصه ماشینی:
"نتایج آزمون تی تک نمونهای برای بررسی میزان تأثیر ایدهها، روشها، پیشنهادهای نو، و خلاق مدیران و کارکنان در کاهش هزینهها و ارتقای کیفیت و سرعت خدمات نمرۀ ملاک = نمرۀ میانگین (15) متغیر تعداد نمونه میانگین انحراف معیار درجه آزادی مقدار تی سطح معناداری کاهش هزینهها و ارتقای کیفیت و سرعت خدمات 60 14/64 4/50 59 625/0- 534/0 سؤال پنجم- آیا الگوی ارتباطی مدیران و کارکنان کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور، مشارکتی و ارگانیک است؟ نتایج جدول 6 حاکی از آن است که بین نمرۀ میانگین متغیر«الگوی ارتباطی مدیران و کارکنان» و نمرۀ میانگین ملاک، اختلاف معناداری وجود ندارد (05/0>P).
نتایج آزمون تی تک نمونهای برای بررسی میزان افقی و تیمی بودن ارتباطهای کارکنان کتابخانههای دانشگاهی نمرۀ ملاک = نمرۀ میانگین (15) متغیر تعداد نمونه میانگین انحراف معیار درجه آزادی مقدار تی سطح معناداری ارتباطهای افقی و مبتنی بر همکاری گروهی 60 17/80 5/03 59 316/4 000/0 مقایسۀ میانگینهای شش بعد فرایند نحوۀ ارائه ایدهها، روشها و پشنهادهای نو الگوی ارتباط کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و جندی شاپور نشان داد دانشگاه شهید چمران در ابعاد «استفادۀ مدیران از مشوقهای درونی و بیرونی»، «تمایل کارکنان به مشارکت و همکاری»، «کاهش هزینهها و ارتقای کیفیت و سرعت خدمات»، «الگوی ارتباطی مشارکتی و ارگانیک»، و «ارتباطهای افقی و مبتنی بر همکاری تیمی» نسبت به نمرۀ میانگین ملاک و همچنین نمرههای میانگین دانشگاه جندی شاپور، دارای میانگین بالاتری است."