Skip to main content
فهرست مقالات

سرسخن: نسبت میان خدمت فن و علم

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (4 صفحه - از 1 تا 4)

کلید واژه های ماشینی : نسبت میان خدمت فن ، میان خدمت فن و علم ، خدمت ، کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ، کتاب‌داری ، علم ، کتابداران ، دانش ، نسبت خدمت کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ، حرفه‌ای

خلاصه ماشینی:

"کتابداری نیز به عنوان فعالیت اجتماعی تا آنجا که مشهور است نخستین بار برای نگهداری اسناد یک امپراتوری آغاز شد (=خدمت)؛ کتابداران در طی قرون و اعصار برای انجام بهتر این خدمت به توسعه و تکامل روش انجام کار خود پرداختند (= فن)؛ و در عصر ما کسانی پیدا شده اند که به مطالعه منظم رابطه بین اطلاعات ـ که موضوع کار[6] کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی است ـ و انسانها می‌پردازند (= علم). سابقه فناوری گردآوری و ذخیره و بازیابی اطلاعات در کتابداری نیز از نخستین روشهای صورت برداری در کتابخانه آشور بانیپال و کتابخانه اسکندریه و سپس فهرستهای کتابی و برگه‌ای تا رکوردهای کتابشناختی الکترونیک داستان مشابهی دارند و جز در سالهای اخیر به ندرت پیش آمده ـ اگر اصلا پیش آمده باشد ـ که چیزی از آنها بر اساس پژوهش علمی ابداع شده و بسط یافته باشند[9] بنابراین، منطقی تر به نظر می رسد کتابداری واطلاع رسانی را در درجه نخست خدماتی بدانیم که دارای فنون/تکنیکهایی است که با بهره گیری از آنها خدمت انجام می‌شود و با پژوهش علمی می توان این فنون را توسعه و بهبود داد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.