چکیده:
برهان جهان شناختی کلامی یکی از دلایل کلامی وجود خدا است که از گذشته دور در کلام اسلامی مطرح بوده و اخیرا در سنت فلسفی- کلامی مغرب زمین نیز شناخته شده و به نام برهان کلامی شهرت یافته است. در این نوشتار با بررسی دیدگاه های مربوط به پیدایش جهان به ویژه نظریه مه بانگ به تحلیل دلیل کلامی بر وجود خدا با توجه به آرای فیزیکدان ها، نقدهای رایج در مغرب زمین، اصل علیت که یکی از مقدمات این برهان است و رابطه آن با فیزیک کوانتوم، امتناع نامتناهی بالفعل و رابطه آن با عدم تناهی جهان و نیز برایندهای جهان شناختی مه بانگ می پردازیم.
خلاصه ماشینی:
"به تعبیر وی،میتوان به خوبی استدلال کرد که علت جهان باید خالق شخصی باشد؛زیرا در غیر این صورت،چگونه ممکن است جهان مادی زمانمند از علت ازلی پدید آمده باشد؟اگر علت آن صرفا مجموعۀ عملکننده مکانیکی شرایط ضروری و کافی باشد که از ازل وجود داشته،چرا جهان مادی ازلی نباشد؟به عنوان مثال اگر علت یخ بستن آب دمای صفر درجه هوا باشد و هوا از ازل در نقطه صفر باشد،چرا آب نیز از ازل یخ نبسته باشد؟تنها راهی که میتواند علت ازلی و معلولی حادث را تبیین کند این است که علت،فاعل شخصیای باشد که اراده آفرینش معلول در زمان را برگزیند )fo ecnetsixE ehT,giarC.
همچنین،اینکه جهان یک بار با انفجار به وجود آمده باشد، هیچ مدرکی را بر اینکه این رخداد میتوانست بار دیگر پدید آمده باشد و از هم فروریخته باشد تأمین نمیکند مگر آنکه زمان نامتناهی باشد و حال آنکه به گفته اسمیت به نظر میرسد حتی یک جهان دارای نوسان نیز محدود است )dna,giarC 311,3991,...
وی نظریه جهانشناختیای را که مورد بحث قرار میدهد،نظریه مه بانگ آتشین استاندارد{o1o}مینامد که بر راهحلهای فردمن{o2o}براساس معادلات نظریه عمومی آینشتاین درباره نسبیت{o3o}و نیز بر براهین فردیت هاوکینگ-پنروز{o4o}استوار است )ciporhtnA ehT',htimS nitneuQ :)633-843 elbmesnE dlroW',seigolomsoC sdlroW-ynaM dna elpicnirP -68 ehT',yhposolihP f ytiralugnis o lanruoJ naisalartsuA ehT36(5891 ,ylretrauQ lacihposolihP cificaP,'snoitanalpxE elbmesnE76(6891:)37 yhposolihP ',esrevinU eht fo gninnigeB desuacnU55(8891,)93-75 A' ruO fo swaL dna ecnetsixE eht fo noitanalpxE larutaN ecneicS fo )22-34(:0991)yhposolihP fo 86 hcraM lanruoJ naisalartsuA ',esrevinU(."