چکیده:
نظریه معروف در زمینه معنا و تفسیر متن، «قصدی گرایی» نامیده می شود که می گوید: «معنا یا تفسیر یک اثر، با نیت صاحب اثر، مرتبط بوده یا توسط آن تحدید و تعیین می گردد». در این جستار، ابتدا مهم ترین اقسام قصد و نیت، بررسی شده اند، از جمله: 1) قصد روان-شناختی و قصد پدیدارشناختی؛ 2) قصد معنایی، قصد مقوله ای، و قصد انگیزشی؛ 3) قصد واقعی و قصد فرضی؛ 4) قصد درونی و قصد بیرونی. سپس، انواع مختلف قصدی گرایی، از یکدیگر متمایز گشته و توضیح داده شده اند. قصدی گرایی می تواند تقسیم شود به: (1) قصدی گرایی معنایی و قصدی گرایی تفسیری؛ (2) قصدی گرایی واقعی و قصدی گرایی فرضی(قصدی گرایی واقعی، شامل هر یک از (الف) افراطی یا (ب) معتدل، و قصدی گرایی فرضی، شامل هر یک از (الف) اصلی یا (ب) عصری)؛ (3) قصدی گرایی انحصاری و قصدی گرایی شمولی. در پرتو این تمایزها، نقاط اشتراک و اختلاف دو دیدگاه قصدی گرایی غربی و قصدی گرایی شیعی، روشن گردیده است.
The famous theory concerning the meaning and interpretation of text is called "intentionalism" which says: “The meaning or
interpretation of a work is related to the intention of the creator of the work or is delimited and determined by it.” In this article، first، the most important intentions are examined، including: 1.
Psychological intention and phenomenological intention; 2. Semantic intention، categorical intention، motivational intention; 3. Real intention and hypothetical intention; 4. Inner intention and outer intention. Then، different types of intentionalism are distinguished from each other and explained. Intentionalism can be divided into: 1. Semantic intentionalism and exegetical intentionalism; 2. Real intentionalism and hypothetical intentionalism (real intentionalism includes any of A. extremist or B. moderate; and hypothetical intentionalism includes any of A. main or B. epochal); 3. Exclusive intentionalism and inclusive intentionalism. In light of these distinctions، the commonalities and differences of Western intentionalism and Shī‘ī intentionalism are clarified.