چکیده:
یکی از شگردهای صائب نظیرهگویی است. در دیوان او به نام حدود هشتاد شاعر اشاره شده است. بعد از مولوی، بیشترین استقبال و اقتفاهای صائب از حافظ است. صائب بیست و نه غزل را به استقبال غزلهای حافظ سروده که در پایان غزل به نام او اشاره کرده است. علاوه بر این حدود 160 غزل دیگر حافظ را از جهت وزن، قافیه و ردیف تقلید کرده؛ اما به اسم او اشاره نکرده است. گاهی اوقات نیز در مقابل یک غزل حافظ، چندین غزل سروده است. در این مقاله همان بیست و نه غزل که صائب به استقبال حافظ سروده و به نام او اشاره کرده است، از نظر سبک شناسی در سه سطح (ادبی، زبانی، فکری) مقایسه شده است. به طور کلی در سطح ادبی، حافظ در استفاده از شگردهایی مانند سجع، جناس، تکرار، تضاد، ایهام و تلمیح بر صائب برتری دارد و صائب نیز در کاربرد صنایعی مانند: ایهام تناسب و استخدام بر حافظ پیشی گرفته است. در موارد بیانی نیز صائب تشبیهات بیشتری به کار برده است و در موارد دیگر تفاوت چندانی دیده نمیشود. در سطح زبانی حافظ نسبت به صائب برتری نسبی دارد؛ اما از همه مهمتر در سطح فکری صائب بیشتر به مضمون سازی و تصویر پردازی پرداخته، در حالی که حافظ به معانی و اندیشههای والایی اشاره کرده است.
Saeb Tabrizi is one of the well-known Persian poets of (Indian Style). One of his distinctive features lies in his imitation of other poets. In his Diwan، a collection of poetry entitled Boundaries; he has referred to the works of almost eighty poets directly or indirectly. He is second to Molavi، another outstanding Persian Poet، in sampling and imitating Hafiz; the greatest sonneteer of entire Persian world. At least in a number of 29 sonnets، Saeb has directly taken Hafiz as his model with an explicit reference to his name at the end of each sonnet. Besides، in his other 160 sonnets he has followed Hafiz in manner and matter especially in concerning rhyme and rhythm -perhaps in repeated last words of each line too- without ending up with Hafiz’s name. In his collection of poems، sometimes، several sonnets may match with and correspond to one specific sonnet of Hafiz. In this paper an attempt has been made to portrait how Saeb has composed 29 sonnets in a direct imitation of Hafiz’s style in terms of artistic form and content. Generally، one may say، Hafiz،s literary style encompassing his application of specific devices like internal rhyme، pun، repetition، antithesis، equivoque، and allusion makes him appear superior than Saeb. Saeb، however، is judged by the experts to be more prominent than Hafiz in mastering devices such as equivocal appropriateness and borrowing. In the case of “expression” as well، Saeb has employed more metaphors and similes، yet in other aspects they are somehow equal. Off course، it is worth noting to say that Hafiz’s language is a little bit more powerful than that of Saeb. The most remarkable point، by the way، regarding the two great poets is that Saeb is usually said to be a poet of connotation and imagery، while Hafiz is the god of sublime meanings.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله همان بیست و نه غزل که صائب به استقبال حافظ سروده و به نام او اشاره کرده است، از نظر سبک شناسی در سه سطح (ادبی، زبانی، فکری) مقایسه شده است.
(معیار ما در این آمار، غزلیات هم وزن و قافیه و ردیف است، حتی اگر صائب غزل خود را به استقبال غزل شاعر دیگری سروده باشد)؛ اما از این تعداد فقط 28 غزل حافظ را با نام (حافظ، خواجه و گاهی با تضمین مصرعی از او) استقبال کرده و در مقابل این 28 غزل، 29 غزل سروده است (در یک مورد در مقابل دو غزل حافظ یک غزل سروده، و در دو مورد در مقابل یک غزل حافظ دو غزل سروده است).