چکیده:
نظریه نفوذ اجتماعی از سوی تعدادی از متخصصان در رشته ارتباطات از پذیرش گسترده ای برخوردار شده است. یکی از دلایل جاذبه این نظریه، نگرش صریح آن به گسترش ارتباطات است. این پژوهش بر اساس چارچوب نظری یوکل(2002) انجام شده است. هدف از پژوهش حاضر«بررسی رابطه بین مولفه های نفوذ اجتماعی مدیران گروه و تعهد اعضای هیات علمی » از دید هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 88-1387بود. نفوذ اجتماعی شامل یازده مولفه و تعهد سازمانی شامل سه مولفه بوده است. روش تحقیق:روش مورد استفاده، روش توصیفی – پیمایش و جامعه آماری این پژوهش تمام اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی، شامل 645نفر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، 104 نفر از آنها به عنوان نمونه، انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه استاندارد نفوذ اجتماعی یوکل (2003)، شامل 44 گویه در مقیاس پنج درجه ای و پرسشنامه استاندارد تعهد سازمانی آلن می یر (1987) شامل 24گویه و با توجه به ویژگی های جمعیت شناختی (جنسیت، تاهل، سن، تحصیلات، مرتبه علمی، سابقه مدیریت و محل اخذ مدرک) تنظیم شده است. ضریب پایایی آنها به ترتیب 83/ 0و 76/0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از رگرسیون چند متغیره وضریب همبستگی استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون نشان داد که بین مولفه های نفوذ و تعهد با خصوصیات دموگرافیک تفاوت معناداری وجود ندارد. در ضمن، نتایج ضریب همبستگی نشان داد بین برخی از مولفه های نفوذ (همکاری، مورد توجه قرار دادن، ائتلاف، مشورت و جاذبه شخصی) و مولفه های تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
Societal commitment involves sympathy and emotional attachment of actors to society and implies preference for public interest over self-interest. Secondary analysis of the Iranian Social Integration survey data shows that 64.6% of Iranians are socially committed and whenever faced with a dilemma of collective vs. self، they prefer public interest to self-interest and they assume it is expected to do so. On the contrary، 17.3% of the people are not socially committed and prefer their own self-interest according to their own perception of general expectation of others. Also، 18.1% of the people have their own definitions of responsible behavior and their actions are assorted according to their own personal norms. The mean of pressure of societal commitment norm (conscious pressure for responsible behavior) is 62.7(on a 100 base scale) and pressure for responsibility is stronger than irresponsibility.