چکیده:
زمین لغزش از جمله مخاطرات طبیعی است که موجب خسارت های مالی، جانی و تخریب منابع طبیعی می شود. ترکیب عامل های طبیعی و انسانی، شرایط رویداد این پدیده ناپایدار دامنه ای را در فرآیندهای انتقال ژئومورفیکی درپی دارد. در پژوهش حاضر، با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک در محیط ArcGIS به شناسایی عوامل موثر در رویداد زمین لغزش و پهنه بندی میزان خطر این رویداد در حوضه آبخیز طالقان پرداخته شد. لایه پهنه های زمین لغزش به عنوان متغیر وابسته و لایه های زمین شناسی، فاصله از گسل، فاصله از جاده، ارتفاع، شیب، جهت دامنه و تراکم شبکه آبراهه به عنوان متغیرهای مستقل در مدل وارد شدند. ضرایب به دست آمده از اجرای مدل، متغیر فاصله از گسل را مهم ترین عامل موثر در رویداد زمین لغزش حوضه نشان می دهد. برمبنای استاندارد سازی لایه ها و ضرایب به دست آمده، پهنه بندی خطر احتمال رویداد زمین لغزش در پنج رده بسیار بالا، بالا، متوسط، پایین و بسیار پایین انجام گرفت که درصد مساحت این پهنه ها به ترتیب 19/28، 64/46، 18، 84/6 و 33/2 از مجموع مساحت حوضه است؛ به عبارتی 83/72 درصد از مساحت حوضه آبخیز طالقان در رده های با خطر بالا و بسیار بالا قرار می گیرد.
Introduction: A landslide or landslip is a geological phenomenon which includes a wide range of ground movement، such as rock falls، deep failure of slopes and shallow debris flows، which can occur in offshore، coastal and onshore environments. Although the action of gravity is the primary driving force for a landslide to occur، there are other contributing factors affecting the original slope stability. Typically، pre-conditional factors build up specific sub-surface conditions that make the area/slope prone to failure، whereas the actual landslide often requires a trigger before being released.
Landslide is among the natural hazards that causes financial losses and destruction the natural resources. The combination of natural and human factors provides conditions for this unstable range event in the geomorphic transport processes.Landslide hazard is defined as the probability of a landslide at a specific location in space and time. Landslides result from a complex mixture of geologic، geomorphic، and hydrologic conditions causing damage and disruption to people، organizations، industries and the environment. Modification of natural conditions by human activities، such as road building and forest harvesting accelerates land sliding.
خلاصه ماشینی:
"پژوهش های زیادی از مدل رگرسـیون لجسـتیک ١ جهت پیش بینی احتمال وقوع زمین لغزش با تحلیل نمودن روابط عاملی بین عناصر مؤثر و زمین لغزش استفاده نمـوده انـد (اولماچر و دیویس ٢، ٢٠٠٣؛ دیی و لی ٣ ٢٠٠٣؛ آیالیه و یاماگیشی ٤، ٢٠٠٥؛ لی ٥، ٢٠٠٥؛ یسیلناکار و توپال ٦، ٢٠٠٥؛ کـن و 7 همکاران ، ٢٠٠٥؛ ایخاوت ٨ و همکاران ، ٢٠٠٦؛ دومان ٩ و همکاران ، ٢٠٠٦؛ چانگ ١٠ و همکـاران ، ٢٠٠٦؛ لـی و همکـاران ، 1 Logistic Regression 2 Ohlmacher and Davis 3 Dai and Lee 4Ayalew and Yamagishi 5 Lee 6 Yesilnacar and Topal 7 Can 8 Eeckhaut 9 Duman 10 Chang ٢٠٠٧؛ لین ١ و همکاران ، ٢٠١٠) و در ایران ( اشقلی فراهانی ، ١٣٧٩؛ شیرانی ، ١٣٨٢؛ گرایـی ، ١٣٨٦؛ کاویـان و همکـاران ، ١٣٨٨؛ مصفایی و همکاران ، ١٣٨٩؛ حسین زاده و همکاران ، ١٣٨٩).
بنابراین اهداف این تحقیق ، بررسی عامل های مؤثر در رویداد زمین لغزش و تهیه نقشه پهنه بندی خطر این پدیده بـه - منظور شناسایی مناطق حساس و دارای پتانسیل خطر بالای لغزش در حوضه آبخیز طالقان با اسـتفاده از مـدل رگرسـیون لجستیک و نرم افزار GIS جهت ارائه راهکارهای مدیریتی مناسب برای مقابله با بحران ناشـی از زمـین لغـزش ، کـاهش خسارات آن و بهبود وضعیت زیست محیطی است .
/ شکل ٩ نقشه تراکم شبکه آبراهه حوضه آبخیز طالقان (تراکم برحسب Km/Km٢) ٣- یافته های پژوهش مدل رگرسیون لجستیک با هفت متغیر مستقل برای ارزیابی عوامل مؤثر در رویداد زمین لغزش (متغیر وابسته ) حوضـه آبخیز طالقان به کار گرفته شد و براساس ضرایب به دست آمده برای متغیرهای مستقل از طریق اجرای مـدل ، پهنـه بنـدی میزان خطر این رویداد نیز در محدوده مطالعاتی انجام گرفت ."