چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه فضاهای شهری مردم گرا بر رفتارهای شهروندی می باشد،گروه نمونه مشتمل بر 184 نفر از دانشجویان رشته های معماری دانشگاه های هنر اصفهان بودند، که بطور تصادفی از بین دانشگاه های مختلف اصفهان برگزیده شدند اطلاعات مربوط به متغییرهای تحقیق از طریق پرسشنامه رفتار شهروندی همراه با متغییرهای فضاهای شهری مردم گرا و مولفه های فرهنگی انجام گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون به منظور مشخص کردن رابطه متغییرهای رفتاری با فضاهای شهری مردم گرا و رفتار شهروندی از مدل رگرسیون برای بررسی سهم هر یک از متغیرها در رفتار شهروندی استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که فضاهای مردم گرا با پنج متغیر شهروندی رابطه ی معنی دار دارد که بیشترین میزان همبستگی مربوط به مشارکت جویی (38/0 ) و احترام به دیگران (39/0) و کمترین آنها مربوط عدالت جویی (19/0) و مسئولیت پذیری(19/0) بود. از تحلیل رگرسیون می توان به این رسید که به جای هر واحد تغییر در مولفه های فضای شهری به میزان 16 درصد می توان رفتار شهروندی را پیش بینی نمود.
خلاصه ماشینی:
گرايي را رشد مي دهد و از رفتار منفي جلوگيري مـي مفهوم رفتارهاي ضد شهروندي کـه جلينـک و آهـرن کند"(ديبا،١٩٩٩) بنابراين فضايي که به فرد اين حـس (٢٠٠٦ )،پيرس و گياکولون (٢٠٠٣،ص ٧٥-٥٨ )، بـه را بدهد که بتواند مسير رابه روشني در ذهـن تصـوير کــار بــرده انــد، بــا عنــاويني متفــاوت توســط ســاير نمايد ، اعتماد به نفس را افزايش داده و به همين دليل پژوهشگران به کار گرفته شده که کاملا بر هم منطبـق محيط هاي خوانا فضـايي بـا آرامـش را بـراي حضـور نيستند ليکن همپوشـاني هـاي موجـود در ايـن طيـف طولاني و رفتار مطلوب فراهم مي آورند.
فرضهايي را براي يک مدل ارتباطي کـه توجيـه کننـده رفتارشهروندي فضاهاي شهري مردم گرا اجتماع پذيري ، احترام به ديگران ، افزايش رفتار اجتماعي ،افزايش تعلق مشارکت جويي ، عدالت جويي ، اجتماعي ،افزايش تعاملات بين فردي مسئوليت پذيري مدل نظري ارتباط بين مؤلفه هاي فضاهاي شهري و رفتار شهروندي روش تحقيق رابطه بين مؤلفـه هـاي رفتـار شـهروندي بـا فضـاهاي پژوهش حاضر با توجه به نحوه گـردآوري داده جـزء مــردم گــرا از مــدل رگــر ســيون اســتفاده گرديــد در تحقيقات توصيفي و از نوع همبسـتگي محسـوب مـي پرسشنامه رفتار شهروندي که از مجموع خرده مقياس شود .
(2003) مي تواند به رشد رفتارهاي شهروندي مطلـوب کمـک Organizational citizenship behavior and نمايد و به عنوان دستورالعملي براي فضاهاي شـهري service qualhty, jornal of services marketing, واقع شودچه ساخت و طراحي فضاي مردم گرا بـراي 17(4), pp.
7- Bolino Mark and Turnley William جامعه ي شهري امـروز کـه نيازمنـدايجاد رفتارهـاي (2003),"Going the extra mile: cultivating and شهروندي مي باشـد امـري ضـروري اسـت لـذا بايـد manging employee citizenship behavior" , Academy of management Executive, 17, مؤلفه هاي فضا سازي در طراحي شـهرهاي کوچـک و pp.