چکیده:
رشد روز افزون شهر نشینی، جمعیت شهری و به تبع آن رشد عبور و مرور و رفت و آمدهای ساکنان شهر با وسایل نقلیه موتوری در سطح برون و درون شهری، مشکلات بسیاری را در سیستم حمل و نقل ایجاد نموده است. بر این اساس برای کاهش معضلات ترافیک، حمل و نقل وآلودگی هوا برنامه ها و طر حهای متنوعی اجرا می گردد. یکی از برنامه هایی که با اجرای عملی و صحیح آن می توان تا حد قابل توجهی آرامش را به سیستم حمل و نقل و عبور و مرور شهری باز گرداند، توسعه حمل و نقل انسان گرا (پیاده روی _ دوچرخه سواری) می باشد. در این پژوهش چگونگی انتخاب معیارهای صحیح و مناسب برای مسیر های دوچرخه در مناطق مختلف با توجه به موقعیت مکانی و عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گرفته و این نتیجه به دست آمده است که در طراحی مسیر های دوچرخه هر اندازه به کیفیت طراحی توجه گردد و معیارهای مناسب برای مسیر های دوچرخه سواری در نظر گرفته شود استفاده از دوچرخه و درنتیجه گسترش دوچرخه سواری در امر حمل و نقل درون شهری، گذران اوقات فراغت توسط افراد مختلف بیشتر می گردد، زیرا امنیت و آرامش خاطر استفاده کنندگان که از عوامل بسیار مهم در طراحی مسیر می باشد، در نظر گرفته شده است. روش پژوهش در این تحقیق توصیفی، تحلیلی بوده، جمع آوری اطلاعات نیز به روش اسنادی و میدانی انجام گرفته که با استناد به طرح های اجرا شده و معیارهای طراحی مربوط به موضوع، بررسی و نتیجه گیری شده است.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش چگونگي انتخاب معيارهاي صحيح و مناسب براي مسير هاي دوچرخـه در منـاطق مختلـف بـا توجه به موقعيت مکاني و عوامل موثر بر آن مورد بررسي قرار گرفته و اين نتيجه بـه دسـت آمـده اسـت کـه در طراحي مسير هاي دوچرخه هر اندازه به کيفيـت طراحـي توجـه گـردد و معيارهـاي مناسـب بـراي مسـير هـاي دوچرخه سواري در نظر گرفته شود استفاده از دوچرخه و درنتيجه گسترش دوچرخه سواري در امر حمل و نقل درون شهري ، گذران اوقات فراغت توسط افراد مختلف بيشتر مي گـردد، زيـرا امنيـت و آرامـش خـاطر اسـتفاده کنندگان که از عوامل بسيار مهم در طراحي مسير مي باشد، در نظر گرفته شده است .
در صـورتي کـه در گذشـته طراحـي مسـير هـا، در مسير هاي اصلي و فرعـي شـهرها و منـاطق ديگـر فضاها و ارتباطات مکاني به گونه اي بوده که اهميـت غالبا مي تواند بسياري از مشـکلات ناشـي از تـردد و ويژه اي به انسانها به عنوان استفاده کنندگان اصـلي از ترافيک هاي سنگين درون شهري را کاهش دهد و بـا معابر و مسـيرها داده و حـداکثر شـرايط و ضـوابط را برنامه ريزي کوتاه مدت و بلند مدت ، آرامـش واقعـي براي ارتباطات و حمل و نقـل انسـاني (پيـاده روي و در رفت و آمدهاي شهري را بـراي انسـان بـه ارمغـان دوچرخه سواري ) در نظر داشته است .