چکیده:
داستان ها، افسانه ها و اسطوره ها در میان ملل مختلف، مؤلفه های همانند و مشابهی دارند که می توان از زوایای متفاوتی آنها را مورد پژوهش قرار داد. جستجوی کمال و نمونه انسان آرمانی از جمله این مؤلفه های مشترک است. منطق الطیر عطار نیشابوری یکی از زیباترین آثار سمبولیک شرق در این زمینه است که مورد تاسی بسیاری از شاعران و نویسندگان جهان قرار گرفته است. ریچارد باخ ـ یکی از نویسندگان آرمان گرای مغرب زمین ـ تقریبا نمونه ای مشابه، یعنی«جاناتان، مرغ دریایی» را ارائه کرده است.با توجه به فاصله زمانی بسیار بین این دو اثر، این مقایسه تطبیقی یک نوع تجزیه و تحلیل در زمانی است؛ نه همزمانی. البته به لحاظ درون مایه عرفانی و پیچیدگی های داستانی، جاناتان به عظمت منطق الطیر عطار نیست. آیا فلسفه فکری این نویسنده متاثر از عرفان شرقی و تفکر عطار است؟ ویا همانندی های این دو اثر ادبی ـ عرفانی، حتی اگر ریچارد باخ، منطق الطیر عطار را ندیده باشد؛ برخاسته از آرمان های مشترک فطری و ذاتی بین انسان ها و کاملا طبیعی و باور کردنی است؟ این نوشتار
Stories، legends and myths in among various nations have similar factors which can be the subject of different researches and analysis. The search of perfection and model of ideal man is one of these factors.
Truly Mantiq Al-tair by Attar-e-Neishaburi is the most beautiful symbolic works of the east in this field (search of perfection) which has been imitated by many of writers and poets in all around the world.
Richard Bach – one of the idealist writers of the west – has presented almost a similar model named “Jonathan Livingston Seagull”.
Certainly from the point of view of theme and the complexity of the story، it is not as great as Mantiq Al-tair by Attar.
Is the philosophy of thinking of this writer affected by the theosophy of Attar and his thinking? Or the similarities of these two literary-mystic works، even if Richard Bach doesn’t have seen Mantiq Al-tair by Attar، have arisen from the common innate and inherent ideals among humans and are completely natural and believable?
This writing is an effort to answer these questions. In addition it is a comparison between Mantiq Al-tair by Attar-e-Neishaburi and Jonathan Livingston Seagull by Richard Bach.
خلاصه ماشینی:
"تأکیدی کـه بـاخ در بخـش اول کتاب بر استقامت و استمرار تمرینات سخت و طاقت فرسای «جان » برای کسب مهارت های بیشتر پـرواز دارد و تصویری که از «از جان گذشتگی» و گذشتن از همۀ راحت هاو لذت هاو حتی مقبولیت اجتمـاعی و پذیرش طرد شدن از جامعۀ مرغان و زندگی و پرواز در تنهایی و انزوا، تنهـا بـه خـاطر عشـق پـرواز و رسیدن به مقصودی والاتر و مطلوبی برتر ارائه می دهد، همان بیان عطاردر منطق الطیر اسـت کـه حـدود هشت قرن پیش از باخ گفته شده است : مـرد ایـن در بـاش تـا بـگشـایدت سـر مـتــاب از راه تـا بـنــمـایـدت بسته جز دو چشم تو پیوسته نیست تو طلب کن زانکه این در بسته نیست (همان : ب ٣٣٥٤,٣٣٥٥) عطارمراحل سلوک را بسیار مفصل و کامل شرح می کند و طبیعتا مخـاطرات و موانـع راه را در همـۀ هفت مرحله ای که برشمرده است ، میشناسد و برای طالبان و سالکان طریق ذکر می کند."