چکیده:
مقدمه و اهداف: اختلال نقص توجه /بیش فعالی یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی در کودکان است که هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت عوارض نامطلوبی برای کودک، خانواده و جامعه به همراه دارد. در نتیجه استفاده از ابزاری مناسب برای ارزیابی و تشخیص صحیح و بموقع این اختلال فواید بسیاری خواهد داشت. بدین منظور، در این تحقیق ویژگی های روان سنجی مقیاس درجه بندی SNAP-IV (فرم والدین) در دانش آموزان دوره ابتدایی شهر اصفهان بررسی شد. روش پژوهش: توصیفی و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-88 بود. حجم نمونه برابر با 500 نفر، روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای و ابزارهای اندازه گیری شامل مقیاس درجه بندی SNAP-IV (فرم والدین)، مقیاس ODDRS و پرسشنامه کانرز والدین است. نتایج: ضریب همبستگی سوال ها ی پرسشنامه با نمره کل آن بین 38/0 تا 63/0 بود. نتایج تحلیل عاملی (روایی سازه) نشان داد مقیاس درجه بندی SNAP-IV یک مقیاس چند بعدی است (نقص توجه، بیش فعالی/ تکانشگری و نافرمانی مقابله ای) که 37/0 واریانس را تبیین می نماید. ضریب پایایی کل 89/0، خرده مقیاس نقص توجه83/0، بیش فعالی/ تکانشگری82/0 و نافرمانی مقابله ای 80/0 است. ضریب همبستگی این آزمــون با مقیاس درجه بــندی کانرز برای نقص توجه 72/0، بیش فعالی/ تکانشگری 76/0 و با مقیاس درجه بندی نافرمانی مقابله ای 72/0 به دست آمد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد مقیاس درجه بندی SNAP-IV یک ابزار چند بعدی و مناسب برای سنجش و ارزیابی اختلالات ADHD و ODD است.
خلاصه ماشینی:
"مجله پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری سال اول،شماره اول،پیاپی(1)،پاییز و زمستان 1390 تاریخ دریافت:1389/9/6 تاریخ پذیرش:90/2/11 صص:58-43 بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس درجهبندی VI-PANS (فرم والدین)در دانشآموزان دورهابتدایی شهر اصفهان اصغر آقایی1،احمد عابدی2،الهام محمدی3{o*o} (1)-دانشیار،عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (2)-استادیار،عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان (3)-کارشناسی ارشد روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوارسگان چکیده {IBمقدمه و اهداف:اختلال نقص توجه/بیشفعالی یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی در کودکان است که هم درکوتاهمدت و هم در درازمدت عوارض نامطلوبی برای کودک،خانواده و جامعه به همراه دارد.
با توجه به نتایج تحقیقات فوق،مسأله اساسیتحقیق حاضر،بررسی ویژگیهای روانسنجی(رواییو پایایی)مقیاس درجهبندی VI-PANS برایتشخیص کودکان با اختلال نقص توجه/بیشفعالی واختلال نافرمانی مقابلهای شهر اصفهان است.
همچنین،برای بررسی روایی همزمان در این پژوهشاز همبستگی بین نمرههای مقیاس درجهبندی VI-PANS با پرسشنامه کانرز والدین و مقیاسدرجهبندی اختلال نافرمانی مقابلهای )SRDDO( استفاده گردید که نتایج آن در جداول 5 ارائه شدهاست: (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج جدول 5 نشان می دهد بین پرسشنامه کانرزوالدین و خرده مقیاسهای نقص توجه و بیشفعالی/تکانشگری همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری نتایج پژوهش نشان داد مقیاس درجهبندی VI-PANS ابزاری چندبعدی و مناسب شامل نقصتوجه،بیشفعالی/تکانشگری و نافرمانی مقابلهایبرای ارزیابی و تشخیص اختلال نقص توجه/بیشفعالی و اختلال نافرمانی مقابلهای دانشآموزاندوره ابتدایی است.
{o(1)- yaH-lE dbA o} در مجموع،از میان مقیاسهای درجهبندی DHDA که براساس VI-MSD بوده،قابل دسترسیهستند،پرسشنامۀ سوانسون،نولان و پلهام -PANS VI که در مطالعات بسیاری استفاده شده،ابزارمناسبی برای تشخیص علایم اصلی بیشفعالی وبیتوجهی کودکان در کنار علایم اختلال نافرمانیمقابلهای است."