چکیده:
این مقاله به موضوع جالب سرگرمی و اطلاع رسانی به مثابه فرآیند همزمان تولید و انتقال ایدئولوژی در سطح جهان می پردازد. لازم به توضیح است که تلویزیون و به ویژه اخبار آن، به دلیل استفاده از تصاویر می تواند به راحتی از مرزهای زبانی و ملی عبور کند و دیدگاه های مردم درباره جهان را شکل دهد و به یک معنا به ایجاد ایدئولوژی قالبی کمک کند. موضوع این مقاله در چنین قالب نظری و تجربی که مبتنی است بر گسترش صنعت اطلاع-سرگرمی در نهادهای خبری رسانه ای جهان بهتر روشن می شود. توضیح آنکه، در دهه 1990 سبک جدیدی از اطلاع رسانه ای به نام اطلاع رسانی سرگرم کننده در شبکه های اخبار ظهور کرد که آثارش همچنان رو به گسترش و افزایش است. آغازگر این سبک خبری، آمریکا و شبکه های خبری آمریکایی بودند. گسترش اطلاع رسانی سرگرم کننده، از سوی دیگر، موجب جهانی شدن ایدئولوژی نئولیبرال شده است. این مقاله ظهور پدیده اطلاع رسانی سرگرم کننده در اخبار را مطالعه می کند و دلایل پیدایش آن را مورد مداقه قرار می دهد و در پایان نشان می دهد که این فرآیند جهانی شدن اگرچه با رکود اقتصادی جهانی کند شده اما همچنان ادامه دارد.
This paper will examine the interesting subject of infotainment as a process that is used by global media network in order to produce and transfer ideology of neoliberalism across the globe. It must be further explained here that; since television and its news broadcasting formats use images while broadcasting، their message can go beyond the limits posed by languages and national borders of other cultures and thereby create and bring upon other nations with the new worldviews on globalization and neoliberal life styles. This new format of broadcasting news in the form of infotainment appeared for the first time in the 1990s. United States media were the forefront of this type of news style. Expansion and development of infotainment has caused an unprecedented globalization of ideology of neo-liberalism. This paper will analyze the emergence of the phenomenon of infotainment in news and will indicate what factors contributed to its ever-developing existence. The paper will also examine the relationship between global recession that began in 2008 and its backlash on the development process of ideology of neoliberalism that was assumed to contribute to further globalization.
خلاصه ماشینی:
"رقیق کردن یا دموکراتیزه کردن اخبار تلویزیونی ؟ آیا این نسخه ی "تلخیصی "٢٢ اخبار که بر فرهنگ روزنامه نگاری مصرفی ، ورزش و سرگرمی تاکید دارد، اخبار تلویزیون را رقیق می کند؟ آیا اگر ادعا شود که چنانچه رسانه ها از سنت اخبار به عنوان خدمات عمومی دوری کرده و خود را به صنعت اطلاع -سرگرمی خصوصی نزدیک کنند که در آن ارزش سرگرم کننده ی رسانه بر کارکرد تامین اطلاعات و آموزش آن ترجیح داده شود، در اینصورت این نوع دوری از سنت برای گفتمان دموکراتیک چقدر مضر است ؟ یا در حقیقت همان طور که حامیان پارادایم های ارتباطی مشهور استدلال کرده اند این نوع اخبار پخش ، به دموکراتیزه کردن حوزه عمومی کمک می کنند و معتقدند که گفتمان های مبتنی بر تلخیص بیش از اندازه ی اخبار٢٣، به نگاه نخبه گرایانه به روزنامه نگاری مربوط است (هارتلی ، ١٩٩٩).
برای مثال در هندوستان عدم پوشش تلویزیونی فقر اندوهناک روستایی ، خودکشی مستمر کشاورزان خرده پا (طبق آمار و ارقام دولت هند، بیش از ١٠٠٠٠٠ نفر، بین سال های ١٩٩٣ و ٢٠٠٣ میلادی ، یعنی در دهه "اصلاحات نئو لیبرالی " خودکشی کردند) و گزارش قابل اغماض مسائل توسعه ، سلامت و بهداشت ، کیفیت آموزشی و استخدام (هندوستان بیشترین جمعیت کودک -کارگران را در دنیا در حالی دارد که جمعیت کثیری از جوانانش بیکارند) نشان می دهد که چنین گزارش های خبری شومی به بینندگان انتقال داده نمی شود و توسط ترفندهای صنعت اطلاع - سرگرمی جایگزین می شود."