چکیده:
وصف در ادب جاهلی عرب، همواره از برجستگی های هنری و بلاغی آن بوده است و وصف مناظر طبیعت نیز پس از پراکندگی مسلمان در دیگر سرزمین های فتح شده، بیشتر پسندیده ی ذوق عرب گشت. هرچقدر که «شعب بوان» در گستره ی تاریخ و ادب ایران گمنام مانده باشد، برعکس در نوشته های عربی، به عنوان یکی از چهار بهشت گیتی، بسیار سرشناس و به یادماندنی گشته است. توصیف تماشاگران شعب بوان، خبر از خوشنامی این گذرگاه کهن نزد جغرافی دانان و جهانگردان مسلمان می دهد؛ تا جایی که زیبایی دره به عنوان موضوعی ادبی، سرچشمه ی انگیزش و الهام بسیاری از ادبای عرب شده است. در نوشتار حاضر، از طریق نقد روان کاوانه و از دریچه ی ذهنیت ادبی عرب، به تحلیل مجموع تصاویری خواهیم پرداخت که در آن عناصر طبیعت و جغرافیای شعب بوان را با شیوه های خیال انگیز و مکانیسم های رویاپردازانه توصیف نموده اند؛ سعی ما بر آن است تا از روی آن عناصر خیال و رویا ، پاسخ روان شناسانه ی درستی درباره ی رویکرد یکسویه-ی ادبای عرب به موضوع، ارائه دهیم.
Description of the nature in Arab literature of Jáhilyya (Bedouin) was a salient aspect of its artistic and rhetorical manner. Moreover after Muslems dispersion in other occupied territories، description of the landscapes suited more to the taste of Arabs. Though She'b Bawwan (the Vale of Bawwán) has remained unknown in history and literature of Iran، it has been more well-known and memorable in Arabic writings as one of the four earthly paradises of the Muslems. The visitors' descriptions of the Vale of Bawwán declare the reputation of this ancient pass among Muslem geographers and tourists، and likewise beauties of the vale، as a literary subject، motivated and inspired several men of letters of Arabs.
In this article referring to Arab's literary subjectivity، we will psychoanalyze the whole images relating to natural and geographical elements of Bawwán vale which are described by imagery tropes and dream mechanisms. By this imaginary and dream we aim to find an appropriate psychological answer for Arabs' unilateral literary attitude towards the subject.