چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی مقایسه ای جایگاه اجتماعی معلمان ابتدایی، راهنمایی و متوسطه استان انجام شد. این پژوهش به روش توصیفی انجام گرفت و دیدگاه 372 نفر از معلمان مقاطع مختلف 17 منطقه آموزش و پرورش استان که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شده بودند، در زمینه ی مهم ترین شاخص های منزلت اجتماعی یعنی نیازهای مادی و معیشتی، نیازهای امنیتی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان می دهند که دغدغه بزرگ معلمان رفع نیازهای مادی و معیشتی آنهاست و از این نظر بین مقاطع مختلف تفاوت معنی داری وجود ندارد. از نظر امنیت شغلی فقط 85/48 درصد معلمان مورد مطالعه خود را فاقد امنیت شغلی معرفی کرده بودند و این امر در بین دارندگان مدارک بالاتر، بیشترمحسوس بود. دلایل ناامنی معلمان به ترتیب: ترس از بیان و نقد اندیشه های مختلف، ترس از بیان ضعف های احتمالی حاکم بر سازمان و ترس از عواقب انتقاد صحیح و منطقی از مدیریت آموزشگاه بیان شده بود. از نظر نیازهای اجتماعی معلمان، بین آنان در مقاطع مختلف تفاوت معنی داری وجود نداشت. میانگین نیازهای مادی، امنیتی و اجتماعی معلمان ابتدایی و راهنمایی تفاوت معنی داری نداشت اما میانگین مربوط به معلمان متوسطه از دو گروه دیگر پایین تر بود.
The current research was directed towards determining the social status of primary، middle، and high school teachers working in the province of Sistan and Baluchestan. The investigation was carried out on the pattern of the Descriptive Method. The opinions of 372 teachers hailing from different levels of learning in the 17 sectors of education in the province were cluster-randomly chosen. The significant social-status areas such as materiatistic and subsistent needs and security and social requirements were probed into. The findings disclosed that the dominant apprehension of the teachers was the obviation of their materialistic and subsistent needs and requirements. As far as this issue is concerned، there exists no meaningful difference. Regarding job-security، only 48.85% of the concerned teachers expressed their anxiety about the lacking of the job-security. This sense of job-insecurity prevails mostly among the teachers with a high-degree of education. The elements playing a vital role in the job-insecurity include: the fear of expression and criticism of various statements، fear of exposing the probable inefficiencies of the administrators running the organization، and the fear of the consequences of genuine and logical criticism of the management of the institution.
As far as social needs of the teachers are concerned، there appeared no meaningful difference. The average materialistic، job-security، and social needs of the primary and middle school teachers showed no meaningful difference; however، the average among the secondary school teachers seemed lower than that of the two groups.
خلاصه ماشینی:
در توصیه های یونسکو آمده است عدم وجود دغدغه های معیشتی ، وجود تشکل های صنفی در دفاع از حقوق معلم ، توجه بیشتر حاکمیت به حرفه معلمی ، وجود امنیت های حرفه ای ، اقتصادی و بهداشتی در دوران بازنشستگی و کاربست نظرات معلمان در تصمیم گیری های آموزشی و مدیریتی از عوامل عمده افزایش کیفی کار معلمان و ارتقای منزلت اجتماعی آنها بیان شده است (بیانیه یونسکو, ١٩٩٦).
یافته ها برای پاسخگویی به سوال اول پژوهش مبنی بر اینکه آیا بین نیازهای مادی معلمان در مقاطع مختلف تفاوت معناداری وجود دارد, سوال های مربوط به میـزان حقـوق و دسـتمزد دریـافتی ، میزان استفاده از امکانات رفاهی، میزان کمک های مـسوولین سـازمان در دوران بازنشـستگی و میزان حمایت های مالی و معنوی مسوولین به هنگام وقوع حوادث اجتماعی از مورد تحلیل قرار گرفت .
جدولهای (١و٢) نتایج این یافته ها را در جامعه مورد مطالعه نشان می (رجوع شود به تصویر صفحه) چون واریانس بین گروهی معنی دار نیست (٠٠٥<P) بر اساس آزمون تحلیل واریانس بـا ٩٥درصد اطمینان و ٥ درصد خطا نمی توان ادعا کرد بین معلمین مقاطع مختلف از نظر مـالی و معیشتی تفاوت معنی داری وجود دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) یکی دیگر از شاخص های منزلت اجتماعی معلمان بررسی نیازهای اجتماعی آنها بـود، بـه این منظور سوال پنجم پژوهش مبنی بر اینکه آیا بین نیازهای اجتماعی معلمان مقـاطع تحـصیلی مختلف تفاوت معنی داری وجـود دارد طـرح مـی شـود.
نتایج یافته های سوال ششم چهار پژوهش بـا یافتـه هـای پـژوهش هـای دیگـر از قبیـل اصغرزاده (١٣٧٤) و معتمد زاده (١٣٧٠) که جایگاه اجتماعی معلمان متوسطه را بالاتر از جایگاه اجتماعی معلمان ابتدایی و راهنمایی بیان می کرد, مغایرت دارد.