خلاصه ماشینی:
"دانشمندان زیرک و اهل تدبیر،هرچند از رهگذرتحلیل مفهوم قانون طبیعی،بتدریج دریافتند کهعلوم طبیعی قادر به انکار معجزات نیست،ولیسیطره عادت و روش پژوهش علمی باعث شد کهاینان در اینگونه موارد،بیشتر تعبیر«هنوز تفسیر&%05805BNDG058G% علم و دین در قرننوزدهم نوشته:دبلیو.
دانشمندان زیرک و اهل تدبیر،هرچند از رهگذرتحلیل مفهوم قانون طبیعی،بتدریج دریافتند کهعلوم طبیعی قادر به انکار معجزات نیست،ولیسیطره عادت و روش پژوهش علمی باعث شد کهاینان در اینگونه موارد،بیشتر تعبیر«هنوز تفسیر&%05805BNDG058G% ناشده»را ترجیح دهند تا تفسیری ما وراء الطبیعی،درنتیجه بسیاری از فرهیختگان آن روزگار طریقیجز راه اهل تعطیل در پیش روی خود ندیدند.
همین عدممحدودیتی که روش علمی در پژوهش برای خودقائل بود سبب گردید که بدترین برخورد طی سالهای1850 تا 1870 میان علم و دین رخ دهد،چراکه ازیک سو رجال کلیسا امکان نامحدود پژوهش رابرای متد علمی نمیپذیرفتند و از سوی دیگربرخی از دانشمندان احساس میکردند که آزادیشانبه مثابۀ یک دانشمند در معرض خطر قرار گرفتهاست.
همین عدممحدودیتی که روش علمی در پژوهش برای خودقائل بود سبب گردید که بدترین برخورد طی سالهای1850 تا 1870 میان علم و دین رخ دهد،چراکه ازیک سو رجال کلیسا امکان نامحدود پژوهش رابرای متد علمی نمیپذیرفتند و از سوی دیگربرخی از دانشمندان احساس میکردند که آزادیشانبه مثابۀ یک دانشمند در معرض خطر قرار گرفتهاست.
هاکسلی6و جان تیندال7)خود را مبارزانیمیدانستند که در راه روشنگری و عقل علیه جنودتوهم و تاریکاندیشی جدال میکردند،همین تلقیبه منازعاتی که در این سالها درگرفته بود حدت وشدت ویژهای بخشید،گذشته از این،کلیسایکاتولیک رومی نیز که در این ایام زیر نظر پاپپیوس نهم اداره میگشت حاضر نبود که برایپیشرفتهای علمی و نقادیهای تاریخی از کتابمقدس اهمیتی قائل شود و بدینوسیله باعث گردیدکه نگرش یادشده در میان دانشمندان اروپا و آمریکاهم رواج بیابد."