خلاصه ماشینی:
"حال باتوجه به نیازها و کارآیی هر یک ازوزارتخانهها و مراکز مزبور،آیافارغالتحصیلان کارشناسی تاریخ میتوانند بااتکا به برنامههای تدریس شدۀ آموزشی وروش رایج تدریس،در کار خویش موفقباشند یا باید تلاش خود آنان را ملاکعدم توجه به ضرورتها ونیازهای علمی و پژوهشی درتاریخ سبب شده است تا دربسیاری از دانشگاهها،گروههایآموزشی تاریخ از اجرایطرحهای پژوهشی محرومشوند.
آنچه در اینجا مورد تأکید قرار میگیردروح حاکم بر برنامۀ آموزشی تاریخ است کهدربارهاش با کمال صراحت و با بیانی آشکارباید گفت:این برنامه براساس همان قالبهایکهن طرح شه است و جز چند مورد انگشتشمار،دیگر مطالب به همان سبک و شیوۀقدیمی و متعلقی به نسل پیرنیا و اقبال وبرنامهریزی ارائه شده توسطگروه تاریخ بسیار ضعیف بهنظر میرسد و نمیتواند نیرویلازم و متخصص مورد نیاز دراین بخش را تأمین کند.
نبود سمینارهای مورد نیاز برای مدرسانتاریخ از یکسو و وجود اختلاف نظرهایبسیار در میان آنان از دیگر سو،سبب شدهاست تا هماهنگی لازم برای تدریس دروسیکه حتی برنامههای درسی مشخص و منابعتعیین شده دارند،وجود نداشته باشد و ایناختلاف نظرها نمیتواند فضای مناسب ویکدستی را برای تدریس یا تحقیق پدیدآورد؛بنابراین،در بسیاری از دروس تاریخ،با شیوههای و روشهایی نه چندان علمی،بلکه باتکرارهایی که طی سالیان سال سایۀسهمگین خود را بر دروس تاریخ انداختهاست،روبهرو هستیم.
این در حالی است که علاوه برنیازهای بسیار ضروری در زمینههای تاریخمعاصر ایران و تمام کشورهای جهان،مناطقمختلف کشور نیز جای تحقیق و پژوهش درنبود سمینارهای مورد نیازبرای مدرسان تاریخ از یکسو ووجود اختلاف نظرهای بسیار درمیان آنان از دیگر سو،سبب شدهاست تا هماهنگی لازم برایتدریس دروسی که حتیبرنامههای درسی مشخص ومنابع تعیین شده دارند،وجودنداشته باشد."