چکیده:
در این مقاله نویسنده درصدد اثبات تحول اندیشه توزیع قدرت و منطق حاکم بر این تحول و تطور است. بدین منظور ضمن طرح مساله و تعریف آن، به ضرورت نظریه پردازی در این زمینه اشاره کرده و سپس به بررسی خاستگاه نظری اندیشه توزیع قدرت در بین اندیشمندان مکاتب مختلف (یونان باستان، غرب و اسلام) و دیدگاه اسلام به ویژه امام خمینی (ره) در مورد توزیع قدرت و رابطه آن با ساختار حکومت پرداخته شده است
خلاصه ماشینی:
"بدین منظور ضمن طرح مسأله و تعریف آن،به ضرورت نظریهپردازی در این زمینه اشاره کرده و سپس به بررسی خاستگاه نظری اندیشه توزیع قدرت در بین اندیشمندان مکاتب مختلف(یونان باستان،غرب و اسلام)و دیدگاه اسلام به ویژه امام خمینی(ره)در مورد توزیع قدرت و رابطه آن با ساختار حکومت پرداخته شده است.
در روایتی از امام صادق(ع)نقل است که {/«انما علینا ان نلقی الیکم الاصول و علیکم ان تفرعوا»/}(حر العاملی،1412 ه-ق:ج 27:53) در چار چوب آموزههای دینی،در امر غیر عبادی،اسلام اهداف،اصول و مبانی کلی را ارائه میدهد،ولی تنظیم روشها و شیوههای اجرایی مرتبط با اقتضائات زمانی و مکانی،بر عهده حاکم اسلامی با استفاده از مشورت و کمک متخصصان و افراد صاحبنظر است 8-امام خمینی(ره)و ساختار حکومت در اندیشه سیاسی حضرت امام(ره)چند اصطلاح کلیدی به کار رفته است،یعنی حکومت اسلامی،ولایت فقیه و جمهوری اسلامی دو اصطلاح اول مربوط به اصل طرح حکومت اسلامی به عنوان یک نظریه است و دین در مورد اصل حکومت دستور العمل دارد یعنی شرایط حاکم و ویژگیهای او،نحوه به قدرت رسیدن و...
یکی در تصویب لوایح پیشنهادی قوه قضائیه و دیگری در اجرای احکام صادره از جانب قوه قضائیه وا ابلاغ و اجرای قوانینی که قوه مقننه در خصوص مسائل مبتلا به قوه قضاییه&%01916SERG019G% تصویب کرده است در اندیشه امام خمینی(ره)از آنجایی که حفظ نظام(مجموعه نظام)از مهمترین امور است و حتی در رأس تمامی مسائل است،لذا به رغم پذیرش نوعی تفکیک و توزیع قدرت بین قوای سهگانه و سایر نهادها،ولی مسئله ارتباط و هماهنگی آن مدنظر است و این یکی از تمایزات امام(ره)با تفکیک رایج و مرسوم،چرا که در اندیشه امام (ره)علاوه بر چاره اندیشی در خصوص تفکیک و استقلال قوا،در مورد هماهنگی و ارتباط آنها باهم نیز تدبیر صورت گرفته است."