چکیده:
این پژوهش با هدف شناسایی رویکرد نشریات دانشجویی به هویت های قومی و ملی، به تحلیل محتوای تصاویر و مطالب نشریات کرد زبان دانشگاه کردستان می پردازد. نمونه آماری این پژوهش، شامل 145 نشریه می-باشد که در فواصل زمانی 1377-1389 انتشار یافته اند. روش بکار رفته در این پژوهش «تحلیل محتوا» است. برای بررسی نحوه بازنمایی مقوله های هویت ملی و قومی در محتوای نشریات از نرم افزار spss استفاده شد. در این پژوهش، به بررسی 10 مقوله سبک، هدف و لحن مطلب، محل رویداد مطلب، هویت بارز در متن، نوع جهت گیری نسبت به هویت های قومی و ملی، ابعاد، مولفه ها و نشانگان هویت های ملی و قومی، و اقدام به تحریکات قومی پرداخته شد. یافته های تحقیق نشان داد که در نشریات مورد بررسی در سه دوره زمانی، تمام مقوله ها جز مقوله اقدام به تحریکات قومی از تفاوت معناداری برخوردار بودند. یافته های برخی مقوله ها عبارتند از: بیش ترین سبک مطلب مورد استفاده با4/43 درصد مربوط به سبک مقاله، لحن مسلط بر نشریات دانشجویی با 9/39 درصد انتقادی و بیش ترین هدف مطلب با 5/45 درصد مربوط به اطلاع رسانی بوده است. از مجموع 2507 مطلب مورد بررسی فقط در 1046 مطلب، هویت جمعی در ابعاد ملی و قومی بازنمایی شده است که از این تعداد، نشانگان هویت قومی دو برابر و نیم نشانگان هویت ملی بازنمایی شده است. یافته ها نشان از آن دارد که نشریات دانشجویی کردزبان در ایفای نقش اصلی خود در تقویت مشارکت اجتماعی عام، تلطیف محلی گرایی و محلی نگری و بسط و تعمیم دلبستگی های جمعی به ماورای مرزهای قومی ضعیف هستند.
خلاصه ماشینی:
"این مقاله در پی آن است تا با لحاظ نمودن نقش و جایگاه با اهمیت نشریات دانشجویی در مهیا ساختن فرصتهای فراگیری مهارتهای اجتماعی و بازاندیشی در افق ذهنی و بینشی دانشجویان،تصویری روشن از شیوه انعکاس مفاهیم و مضامین مرتبط با هویتهای ملی و قومی را در محتوای نشریات دانشجویی کردزبان دانشگاه کردستان در فواصل زمانی 1377 تا 1389 مطالعه نماید.
اما در واقعیت آیا چنین است؟آیا دانشگاه و نشریات دانشجوی فعال در آن، مروج عامگرایی هویتی و تعهد اجتماعی عام هستند؟با وجود ضعف مطالعات تجربی در این حوزه1،پژوهشهای گنج خانلو(1386)و قادرزاده(1389)در مورد وضعیت نشریات دانشجویی قومی و نوع نگاه آنان به قومیت و هویت ملی بیانگر این است که نشریات دانشجویی در ایفای نقش اصلی خود در ایجاد همگرایی و تقویت مشارکت اجتماعی عام،تلطیف محلیگرایی و محلینگری،بسط و تعمیم دلبستگیهای جمعی به ماورای مرزهای قومی ضعیف هستند.
با این آموزن مشخص میشود که آیا بین نشریات مورد بررسی،تفاوت معناداری از حیث ساختار و محتوای مطالب مرتبط با هویتهای ملی و قومی وجود دارد یا نه؟ برای این منظور از مقولههای اسمی و ناپیوسته در دستور العمل کدگذاری استفاده گردیده است.
با توجه به ضریب خی دو محاسبه شده در جدول 5 میتوان گفت که در بین نشریات دانشجویی انتشار یافته در فواصل زمانی مورد بررسی(1377-1389)از نظر انعکاس مقولههای هویتی تفاوت معناداری وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) انعکاس ابعاد:هویت ملی در متون:برمبنای اطلاعات مندرج در جدول 8 از میان ابعاد ششگانه هویت ملی،بعد سیاسی با 48/3 درصد(143 مورد)بیش از سایر ابعاد در نشریات دانشجویی بازنمایی شده است و ابعاد اجتماعی با 27/7 درصد(82 مورد)و فرهنگی با 16/9 درصد(50 مورد)و به ترتیب در مراتب دوم و سوم قرار گرفتهاند."