چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر همنوایی در تخلف عابرین پیاده از علائم چراغ راهنمایی عابر در شهر تهران می باشد. روش تحقیق بکار رفته در این پژوهش، روش میدانی و ابزار بکار گرفته شده مشاهده، مصاحبه و استفاده از همدست می باشد. تعداد افراد گروه نمونه در این پژوهش 728 نفر و افراد گروه نمونه تمام عابرانی بودند که هنگام عبور از تقاطع به قصد سبز شدن چراغ عابر پیاده، در کنار همدستان می ایستادند. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، آزمون مجذور خی دو بکار رفت. همچنین برای بدست آوردن تفاوت میانگین های سنی دو گروه افراد همنوا و ناهمنوا از آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد که بین همنوایی و تخلف از علائم چراغ راهنمایی عابر توسط عابرین در شهر تهران و بین حالت های حضور همدستان با همنوایی، رابطه وجود دارد. بین همنوایی و پاسخ عابرین به پرسش که آیا هنگام عبور از تقاطع از رفتار سایر عابرین تبعیت می کنید با عامل همنوایی رابطه معنادار وجود داشت. در این تحقیق تفاوتی بین میانگین های سنی دو گروه افراد همنوا و ناهمنوا دیده نشد. بین تحصیلات، جنس، محل سکونت افراد نیز با عامل همنوایی رابطه معنادار دیده نشد. این بژوهش نشان داد که عامل همنوایی یکی از عوامل تاثیرگذار بر تخلف عابرین از علائم چراغ عابر پیاده در شهر تهران می باشد.بر اساس یافته های این پژوهش ضروری به نظر می رسد که مسولان مربوط همان گونه که به رعایت مقررات توسط رانندگان وسایل نقلیه حساسیت دارند، به رعایت مقررات عبور و مرور توسط عابرین نیز توجه داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
"نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد که بین همنوایی و تخلف از علائم چراغ راهنمایی عابر توسط عابرین در شهر تهران و بین حالتهای حضور همدستان با همنوایی،رابطه وجود دارد.
در طی بررسی تأثیر حضور مأموران راهنمایی و رانندگی برمیزان اطاعت عابران از چراغ عابر پیاده در شهر تهران نتایج بدست آمده نشان داد که حضور مأموران برعبور یا توقف عابران تأثیر دارد و تأیید گردید که بین نسبت عابرانی که با حضور مأمور پشت چراغ قرمز عابر توقف میکردند و عابرانی که در غیاب مأمور پشت چراغ قرمز عابر توقف میکردند اختلاف معنادار وجود داشته است(کریمی و علی آبادی:1369:225).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اینکه نتایج بدست آمده از پژوهش مقدار خی دو محاسبه شده )38/63-2 X( با درجه آزادی 1 از مقدار خی دو جدول )36/6-2 X( در سطح معنادار 0/05 بزرگتر میباشد،بنابراین،بین پاسخ افراد به این پاسخ که"آیا هنگام عبور از تقاطع دارای چراغ عابر،برای عبور از رفتار سایر عابرین تبعیت میکنید"و همنوایی، رابطه معنادار وجود دارد.
دلایل کاهش همنوایی و افزایش ناهمنوایی در شکل حضور یک همدست در این پژوهش از نظر پژوهشگر این است که عابرینی که در این حالت ناهمنوایی نشان دادهاند یا افرادی میباشند که همیشه به مقررات راهنمایی و رانندگی و همچنین علائم چراغ راهنمایی عابر پیاده احترام میگذارند و به رفتار سایر عابرین توجه نداشته و مستقل عمل میکنند،و یا میتوان گفت که این افراد در واقع با همدست مخالف(فردی که از علائم چراغ راهنمایی عابر تبعیت میکند) همنوایی کرده و تخلف نکردهاند."