چکیده:
اعتماد اجتماعی، اساسی ترین سازه سرمایه اجتماعی و از مهمترین مفاهیم علوم اجتماعی معاصر است. بویژه این که این مفهوم با توجه به تحولات و پیچیدگی های دنیای معاصر ، منزلت و اهمیت ویژه ای در تحقیقات اجتماعی کسب نموده است. از سوی دیگر پیشرفت فناوری های نوین ارتباطی - اطلاعاتی بویژه اینترنت در سال های اخیر اثرات شگرفی بر ابعاد گوناگون حیات فردی و اجتماعی انسان ها بر جای گذاشته است. در این حوزه اندیشمندانی چون گیدنز، پاتنام و فوکویاما بر نقش فناوری های جدید ارتباطی چون اینترنت بر سرمایه اجتماعی و اعتماد اجتماعی تاکید نموده اند. در همین چارچوب، هدف اساسی این پژوهش بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت و تاثیر آن بر اعتماد اجتماعی است. روش تحقیق در این پژوهش پیمایش اجتماعی بوده و داده های تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه توام با مصاحبه جمع آوری گردیده است. اعتبار و پایایی مقیاس های اعتیاد به اینترنت و اعتماد اجتماعی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد سنجش و با توجه به نتایج آزمون به ترتیب برابر با 85 و 82 درصد مورد تایید قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 90 - 89 است که با استفاده از نمونه گیری طبقه بندی احتمالی و فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 370 نفر از اعضای جامعه مورد نظر به عنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته اند. یافته های تحقیق رابطه بین دو متغیر اعتیاد به اینترنت و اعتماد اجتماعی در بین پاسخگویان را نشان می دهد. همچنین نتایج آماری با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر همبستگی معنادار، متغیرهای تحقیق را مورد تایید قرار داده اند.
خلاصه ماشینی:
"اعتبار و پایایی مقیاسهای اعتیاد به اینترنت و اعتماد اجتماعی با استفاده ازآزمون آلفای کرونباخ مورد سنجش و با توجه به نتایج آزمون به ترتیب برابر با85 و 82 درصد مورد تأیید قرار گرفته است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به مباحث نظری پژوهش و مطالعات صورت گرفته در این زمینه،در اینپژوهش رابطه اعتیاد به اینترنت با میزان اعتماد اجتماعی به دو شیوه مستقیم وغیر مستقیم از طریق بررسی متغیرهای واسطهای روابط اجتماعی،بحران هویت وفردگرایی خودخواهانه مورد مطالعه قرار گرفته است.
براساس فعالیت آماری رگرسیون چندگانه فرضیات مورد آزمون قرار گرفتهو این نتایج بدست آمده است که میان زمان استفاده از اینترنت در طول شبانهروز وشدت ارتباطات اجتماعی رابطهای معنادار و معکوس وجود دارد و استفاده اجتماعی ازاینترنت موجب انزوای اجتماعی کمتر میشود.
در این رابطه ابتدا نقشسایر متغیرهای پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی تفکیکی{o1o}مورد کنترل قرار گرفتهو پس از آن برای مطالعه تأثیر همزمان متغیرهای مستقل بر روی متغیر وابسته از تحلیلرگرسیون{o2o}چندمتغیره استفاده شده است؛زیرا همبستگی احتمال تأثیر متغیرها بریکدیگر را نشان میدهد،اما تحلیل رگرسیون نشاندهنده مقدار تفاوت احتمالی است(دواس،1386:180).
-همبستگی تفکیکی در همبستگی تفکیکی،روابط میان دو متغیر اعتیاد به اینترنت و اعتماد اجتماعیبوسیله متغیرهای روابط اجتماعی،بحران هویت و فردگرایی خودخواهانه مورد آزمونکنترل آماری قرار گرفته است.
در سطحتحلیل دومتغیره رابطه میان دو متغیر اعتیاد به اینترنت و اعتماد اجتماعی با ضریبهمبستگی 0/379،در سطح اطمینان 99 درصد مورد تأیید واقع گردیده است.
در سطح تحلیل چندمتغیره،رابطه میان دومتغیر اعتیاد به اینترنت و اعتماد اجتماعی با توجه به چارچوب نظری پژوهش،بهوسیله متغیرهای روابط اجتماعی،بحران هویت و فردگرایی خودخواهانه و با استفاده ازضریب همبستی تفکیکی مورد کنترل آماری قرار گرفته است."