چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه ی میان هوش هیجانی ، رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان یک شرکت خصوصی است . در این پژوهش پنج فرضیه مورد بررسی قرار گرفت. نمونه ی پژوهش شامل 200 نفر از کارکنان است که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند . این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است . جهت جمع آوری داده ها ، از پرسشنامه ی هوش هیجانی آوستین ، رضایت شغلی (JDI) و تعهد سازمانی (OCQ) استفاده شد . برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی ساده، رگرسیون چندگانه) استفاده شده است. نتایج نشان داد که رابطه ی میان هوش هیجانی و رضایت شغلی ، هوش هیجانی و تعهد سازمانی ، رضایت شغلی و تعهد سازمانی معنادار می باشد . همچنین میان هوش هیجانی با رضایت شغلی و هوش هیجانی با تعهد سازمانی نیز رابطه ای چندگانه وجود دارد که هوش هیجانی 16 درصد از واریانس رضایت شغلی را پیش بینی می کند و هوش هیجانی 14 درصد از واریانس تعهد سازمانی را پیش بینی می کند.
خلاصه ماشینی:
"افراد دارای هوش هیجانی بالا در داشتن رضایت بیشتر از زندگی ، بهرهمندی از محیط خانوادگی و شریک شدن در احساسات اطرافیان نسبت به دیگران متفاوتند و معمولا افرادی منظم ، خونگرم ، موفق ، با انگیزه و خوش بین هستند (مایر،2000 به نقل از سالاسکی و گاتهرایت 3 ، 2003) - Emotional Intelligence - Peter Solovey & John Mayer - Salaski & Gartwright ابعاد چهارگانه ی مدل مایر و سالووی 1- شناسایی عواطف در خود و دیگران 1 اغلب «مهارتهای خودسنجی» در این حوزه ، با توانایی واقعی افراد در خواندن صحیح عواطف دیگران ، مطابقت ندارد .
نتایج حاکی از آن بود که با افزایش فرهنگ و - Guleryuz & Guny & Miski Aydin & Asan -Qzturk & Deniz -Lordanoglou - Sanusi Othman & Anugerah - Hosseinian & Monavar& Zahraie & Fatehi Ashtiani -Wod & Ruther Ford -Findler & Wind Morbarak درآمد کارمندان ، رضایت شغلی و در نتیجه تعهد سازمانی آنها افزایش می یابد و همچنین بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی رابطه وجود دارد.
میتوان بیان کرد که تعهد سازمانی از رضایت شغلی نشات میگیرد ، رضایت از شغل در کارکنان منجر به احساس تعهد بیشتر آنان به سازمان میگردد و باعث میشود کارکنان در سازمان به ایفای نقش خود بیشتر بپردازند و مسئولیت خود را با دقت بیشتری انجام دهند ، کارکنان برای انجام بهتر وظایف برانگیخته و در نتیجه عملکرد آنان بهتر خواهد شد و طبعا مدیران میتوانند با افزایش رضایتمندی کارکنان نسبت به سرپرستان ، این احساس را در کارکنان بوجود آورند که سازمان نسبت به مسائل رفاهی آنان توجهی بیشتر دارد ، از سیستم مناسب جهت تنبیه و تشویق کارکنان استفاده میکند و به روابط مناسب افراد در محیط کار توجه نشان میدهد ."