چکیده:
رشد و گسترش روزافزون فناوری ارتباطات، انقلابی را در ابعاد مختلف زندگی انسان ها و عملکرد سازمان ها ایجاد کرده است. این فناوری، کارکرد و نگرش افراد، سازمان ها و دولت ها را دگرگون ساخته و باعث ایجاد صنایع نوین، مشاغل جدید و خلاقیت در انجام امور گردیده است. با توجه به اهمیت موضوع بانکداری الکترونیک و روند صعودی آن در ایران، در این مقاله سعی شده است به بررسی تاثیر بانکداری الکترونیک در میزان کاهش سفرهای درون شهری در محدوده ی بخش مرکزی شهر زنجان پرداخته شود. روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی است، جمع آوری داده ها به صورت میدانی (تهیه پرسشنامه و مطالعه میزان مراجعه حضوری افراد به بانک های موجود در مرکز شهر زنجان) بوده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که : اکثر مراجعات به مرکز شهر زنجان به منظور انجام خدمات بانکی در ساعات اوج، سبب افزایش ترافیک در بخش مرکزی شهر گردیده و این امر هزینه های اقتصادی زیادی بر جامعه تحمیل کرده است و اگر چنانچه هزینه هایی چون آلودگی هوا، استهلاک خودرو، تجهیز زیرساخت ها و... بر این رقم بیفزاییم، بی تردید رقم بسیار بالایی خواهد شد. بنابراین می توان با رونق بانکداری الکترونیک سبب کاهش مراجعه شهروندان و شاهد بهبود نسبی ترافیک شهری و کاهش هزینه ها در شهر زنجان باشیم.
Development and Increasing communication growth create revolutionary in many aspects of human life and organizational performances. This technology،has changed functions and individual attitudes ، organizations and governments cause have made create modern industries، new jobs and creativity. As for the importance of electronic banking and the ascendant trend in Iran، in this paper has tried to effect of electronic banking to reduce the amount in reduced of travels inside urban in central of Zanjan city. This paper describes the research method descriptive -analytical and field (questionnaire prepared and people referal motivated to the bank's existing in the central of Zanjan city). The results of this study showed that most referrals central city to perform banking services in peak hours،cause increased traffic in the center and this large economic costs on society، if such as pollution costs، vehicles depreciation، substruction equip، enhance without doubt figure will be very high. So can with electronic banking boom، cause decrease of people referal، relative improvement of urban traffic، reduce costs in the zanjan city.
خلاصه ماشینی:
تأثیر بانکداری الکترونیک در کاهش سفرهای درون شهری (نمونه موردی : بخش مرکزی شهر زنجان) ابوالفضل مشکینی ، محمد غلامی ، معصومه مقدم* ، موسی رستگار رشد و گسترش روزافزون فناوری ارتباطات، انقلابی را در ابعاد مختلف زندگی انسانها و عملکرد سازمانها ایجاد کرده است.
نتایج پژوهش نشان میدهد که : اکثر مراجعات به مرکز شهر زنجان به منظور انجام خدمات بانکی در ساعات اوج، سبب افزایش ترافیک در بخش مرکزی شهر گردیده و این امر هزینههای اقتصادی زیادی بر جامعه تحمیل کرده است و اگر چنانچه هزینههایی چون آلودگی هوا، استهلاک خودرو، تجهیز زیرساختها و...
لذا در این مقاله سعی شده است رونق بانکداری الکترونیک در شهر زنجان و تأثیر آن در کاهش مراجعه شهروندان بویژه به بخش مرکزی شهر و بهبود نسبی ترافیک شهری و کاهش هزینهها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.
مطالعات انجام شده در زمینه فراوانی سفرها به تفکیک محلات شهری زنجان نشان میدهد کوی فرهنگ (9درصد) و انصاریه (8 درصد) به ترتیب بیشترین تعداد مراجعه کنندگان به مرکز شهر داشته است و علت آن را میتوان در عدم آشنایی ساکنین کوی فرهنگ به خدمات بانکداری نوین و سطح تحصیلات پایینتر نسبت به دیگر مناطق شهری زنجان با وجود دارا بودن طول سفر بیش از میانگین در بین مناطق 8 گانه دانست.
همانگونه که نتایج تفصیلی این پژوهش نشان میدهد با در نظر گرفتن ساعات مراجعه اکثر مراجعات به مرکز شهر به منظور انجام خدمات بانکی در ساعات پیک، سبب افزایش ترافیک دربخش مرکزی شهر زنجان میشود، لذا با رونق بانکداری الکترونیک و کاهش مراجعه به مرکز شهر شاهد بهبود نسبی ترافیک شهری در این بخش خواهیم بود.