چکیده:
تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطه بین عوامل سازمانی(ساختار، تکنولوژی و کارکنان) با راهبرد های مدیریت دانش(خلق و انتقال دانش) انجام گرفته است. بدین منظور 141 نفر از مدیران، کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد شهرکرد به عنوان نمونه براساس جدول مورگان انتخاب گردید. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و ابزار اندازه گیری عبارت از یک پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 60 سوال بود. روایی پرسشنامه به تایید متخصصان رسید و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 87/0 بدست آمد. جهت تحلیل داده ها، از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی(رگرسیون، تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسون) با استفاده از نرم افزار SPSS بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که بین مولفه های ساختار سازمانی(رسمیت، تمرکز، جریان ارتباطات) و راهبرد های مدیریت دانش رابطه معنی داری وجود دارد و این رابطه مثبت است. بین مهارت های کارکنان سازمانی (فنی، انسانی، ادراکی) و راهبرد های مدیریت دانش رابطه معنی دار و مثبت وجود دارد. بین تکنولوژی مورد استفاده در سازمان (پشتیبانی ICT و شناخت ICT) با راهبرد های مدیریت دانش رابطه معنی داری وجود دارد و این رابطه مثبت است.
خلاصه ماشینی:
با توجه به هزینه های قابل ملاحظه ای که ابزارها و تکنولوژیهای مدیریت دانـش بـه سـازمان __________________________________________________________ 1 - Holsapple 2 - Karlenzig 3 - Davenport تحمیل میکنند و همچنین زمانبر بودن آنها برای به نتیجه رسیدن فرآیندهای مدیریت دانش ، لازم است سازمانهای ایرانی در انتخاب رویکردها، روشها، ابزارها و تکنیک های مـدیریت دانش احتیاط کنند و این سرآغاز به وجود آمدن راهبرد مدیریت دانش است .
رگرسیون مؤلفه های ساختار سازمانی ( به تصویر صفحه مراجعه شود) / سؤال دوم: آیا بین عناصر ساختار سازمان (رسمیت ، تمرکز، جریان ارتباطات) و انتقال دانش رابطه معنیداری وجوددارد؟ جدول(٧).
رگرسیون مؤلفه های ساختار سازمانی ( به تصویر صفحه مراجعه شود)براساس آزمونANOVA اجرا شده F مشاهده شده برابر با ١٠/٥٣و ٠٠٥>P میباشد، لـذا فرض صفر مبنی بر عدم رابطه معنیدار رد میگـردد و فـرض تحقیـق مبنـی بـر وجـود رابطـه معنیدار تأیید میگردد؛ لذا بین انتقـال دانـش و سـاختار سـازمان (رسـمیت ، تمرکـز، جریـان ارتباطات) رابطه معنیداری وجود دارد.
معنیداری مؤلفه های ساختار سازمانی بر انتقال دانش براساس آزمون تحلیل واریانس ( به تصویر صفحه مراجعه شود) / براساس آزمون ANOVA اجرا شده F مشاهده شده برابر با ١٠/٥٠ و ٠٠٥>P میباشد، لذا فرض صفر رد میگردد و فرض تحقیق تأیید میگردد و لذا بین مهارتهای کارکنان سازمان و خلق دانش رابطه معنیداری وجود دارد.
اگر چه ضریب همبستگی بین تکنولـوژی مـورد اسـتفاده در سـازمان بـا خلـق و انتقـال دانش خیلی زیاد نشان داده نشده است ، به نظر میرسد وجـود زیـر سـاخت مناسـب ICT در سازمان و توانایی کارکنان در بهرهگیری از این فناوریها این امکان را برای کارکنـان فـراهم میسازد که بتوانند نقش موثری در خلق و انتقال دانش ایفا کنند.