چکیده:
با شناخت روزافزون اهمیت دانش به عنوان یک منبع استراتژیک برای سازمان های امروزی، جای تعجبی نیست که در دهه های اخیر بحث های یادگیری سازمانی و مدیریت دانش، کانون تمرکز بررسی های گسترده ای توسط محققان مدیریتی شده است. رشد روزافزون استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان های مدرن، محیط به شدت متغیر و رقابتی را برای آنها فراهم آورده و لزوم پویایی های دانش را افزایش داده است. یکی از این پویایی ها، تحت عنوان پدیده ای به نام فراموشی سازمانی مطرح شده است که می تواند به دو صورت تصادفی یا عمدی، زیانبار یا سودمند باشد؛ اما در همه موارد می تواند به طور چشمگیری بر توان رقابتی یک سازمان تاثیر بگذارد. این پدیده که در بحث های دانش و یادگیری سازمانی کمتر مورد توجه قرار گرفته، به عنوان چالشی فراروی مدیریت دانش محسوب شده و مدیریت موثر آن جهت یادگیری سازمانی و کسب دانش مفید، یک وظیفه حیاتی برای سازمان هاست. بدین منظور کسب و کارها در طی یادگیری سازمانی، نیازمند مدیریت دانش موثر می باشند تا بتوانند این فرایندها را به طور اثربخش مدیریت نموده و تضمین کنند، دانشی که موجب بی تحرکی سازمان می شود را کنار گذاشته و از فراموشی دانشی که موجب پیشرفت و افزایش توان رقابتی آن می شود جلوگیری نمایند. با توجه به اهمیت این مفهوم و لزوم مدیریت آن، در این مقاله به تشریح مفاهیم و پیامد های این مفهوم پرداخته و سپس نقش مدیریت دانش در نحوه مدیریت آن شرح داده می شود.
خلاصه ماشینی:
فراموشی سازمانی : چالش فراروی مدیریت دانش 1 دکتر غلامعلی طبرسا 1 لیلا میرزاده (تاریخ دریافت ٩٠/٣/١٦- تاریخ تصویب ٩١/٢/١١) چکیده با شناخت روزافزون اهمیت دانش به عنوان یک منبع استراتژیک برای سازمان های امروزی ، جای تعجبی نیست که در دهه های اخیر بحث های یادگیری سازمانی و مدیریت دانش ، کانون تمرکز بررسی های گسترده ای توسط محققان مدیریتی شده است .
یکی از این پویایی ها، تحت عنوان پدیده ای به نام فراموشی سازمانی مطرح شده است که می تواند به دو صورت تصادفی یا عمدی ، زیانبار یا سودمند باشد؛ اما در همه موارد می تواند به طور چشمگیری بر توان رقابتی یک سازمان تأثیر بگذارد.
این پدیده می تواند به دو صورت تصادفی (ناخواسته ) یا عمدی (خواسته ) باشد که با توجه به منبع دانش از تقسیم این دو نوع فراموشی ، چهار فرایند فراموشی شامل : ١) زوال یا از دست دادن حافظه ، ٢) شکست در تسخیر دانش ، ٣) از یاد بردن دانش و ٤) اجتناب از عادت های بد حاصل می شود.
بنابراین با توجه به پراکندگی دانش در سازمان و اینکه فراموشی سازمانی یکی از پویایی های دانش است ، این پدیده به عنوان چالشی فراروی مدیریت دانش قرار دارد که باید به گونه ای مدیریت شود تا از فراموشی تصادفی ممانعت گردیده و فراموشی عمدی ارتقا یابد.
حفظ حافظه و نقش مدیریت دانش از بین رفتن حافظه یکی دیگر از اشکال فراموشی تصادفی است که باعث می شود شرکت ها منابع مهم مزیت رقابتی شان را از دست داده و برای ایجاد مجدد دانش فراموش شده ، هزینه های هنگفتی را متحمل شوند.