چکیده:
در بازار بسیار رقابتی امروز، نیاز سازمان ها به حفظ نیروی انسانی متخصص بیش از پیش آشکار شده است. اساسا تدوین استراتژی های پاداش، راهبردی در جهت وصول به این مهم است. پاداش عبارت از پیامدهای ارزشمند مثبت کار برای افراد می باشد. پاداش ارائه یک پیامد خوشایند برای انجام رفتاری مطلوب از فرد به منظور افزایش احتمال تکرار است. دو نوع پاداش به طور کلی وجود دارند که عبارتند از پاداش درونی و پاداش بیرونی. پاداش های درونی آنهایی هستند که شخص احساس خرسندی و رضایت از انجام کار خود می کند. اینها پاداش های خود ترغیب هستند. پاداش های بیرونی شامل پرداخت پول، ارتقاء و دادن مزایای دیگر است. اینها خارج از شغل هستند و از یک منبع خارجی مانند مدیریت تامین می شوند. پژوهش حاضر نیز به طراحی نظام پاداش دهی مدیران بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن می پردازد، تا بتوان ضمن ارزیابی عملکرد سازمان با هر دو معیار مالی و غیر مالی، اثربخشی پاداش تخصیص یافته به مدیران را اندازه گیری کرد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مدیران صنایع استان خراسان رضوی می باشد. روش گردآوری داده ها شامل بررسی اسناد و مدارک، مصاحبه(در صورت نیاز) و پرسشنامه بوده و از روش تحقیق توصیفی- میدانی استفاده شده است. بدین منظور در گام اول شاخص های موثر در پاداش مدیران با نظرسنجی از مدیران شناسایی شده و سپس برای طراحی مدل از روش تحلیل مسیر استفاده شده است. در این تحقیق شش نوع از شاخص های پاداش سازمانی در ارتباط با چهار بعد از ابعاد BSC مورد بررسی قرار گرفته است که پس از تعیین تحلیل مسیر، میزان و تاثیر هر یک از انواع شاخص های پاداش بر ابعاد BSC مشخص گردیده است. نتایج نشان می دهد داده های گردآوری شده به خوبی مدل پیشنهادی محقق را تبیین می کند.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر نیز به طراحی نظام پاداش دهی مدیران بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن می پردازد، تا بتوان ضمن ارزیابی عملکرد سازمان با هر دو معیار مالی و غیر مالی ، اثربخشی پاداش تخصیص یافته به مدیران را اندازه گیری کرد.
جانسون و کپلن (١٩٨٧) نیز معتقدند که سازمان بر اطلاعات حسابداری توجه دارد، که برای گزارشگری مالی خارجی مناسب است و استفاده از این اطلاعات برای ارزیابی و اندازه گیری __________________________________________________________ 1- Eccles & Pyburn عملکرد داخلی جای پرسش دارد.
پیشینه و سوابق علمی تحقیق انتل و اسمیت در سال ١٩٨٦ میلادی در تحقیقی با عنوان "بررسی تجربی ارتباط ارزیابی عملکرد در پاداش مدیران "، ارتباط بین معیارهای عملکرد و پاداش مدیران را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که بین پاداش مدیران و معیارهای عملکردی بر مبنای حسابداری یک ارتباط افزایش و نه خطی وجود دارد.
این مدل ، یک مدل استقرایی می باشد که از سؤالات و فرضیه های تحقیق استنتاج شده است تا رابطه بین پاداش های پرداختی به مدیران و چهار مؤلفه BSC را بسنجد.
این تحقیق دارای دو فرضیه اصلی می باشد که رابطه بین پاداش پرداختی به مدیران را با جنبه های کارت امتیازی متوازن می سنجد.
بر اساس هدف تحقیق که طراحی نظام پاداش دهی مدیران بر اساس مدل BSC است و برای آزمون فرضیه های تحقیق لازم است که رفتار استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری مورد بررسی قرار گیرد، لذا کلیه مدیران صنایع استان خراسان رضوی به عنوان جامعه آماری انتخاب گردید تا با استفاده از دیدگاه ها و نظرات این گروه تخصصی ، تحقیق انجام شود.