چکیده:
از سال 1991 میلادی، اصطلاح چابکی برای اولین بار به منظور توصیف ظرفیت لازم برای تولید مدرن به کار گرفته شد. چابکی به معنای توانایی پاسخ گویی و واکنش سریع و موفقیت آمیز به تغییرات محیطی است. همانند تولیدکنندگان، سایر سازمان ها و موسسات ناچارند که برای رقابت در قرن بیست و یکم، به دنبال چابکی باشند چرا که سازمان های مدرن با فشار فزاینده ای جهت یافتن راه های جدید رقابت کارآمد در بازار پویای جهانی مواجه هستند. چابکی، توانایی سازمان برای عرضه محصولات و خدمات با کیفیت بالا را ارتقا داده و در نتیجه عامل مهمی برای بهره وری سازمان می باشد. در این مقاله سعی شده است که ضمن مرور ادبیات موضوع، دلایل نیاز به سازمان چابک، ویژگی های سازمان چابک، مدل های دستیابی به سازمان چابک، قابلیت های چابکی و روش های بهبود این قابلیت ها، اصول و ابزارهای طراحی سازمان چابک، و مزایای حاصل از بهبود و افزایش سطح چابکی سازمانی بیان شود.
خلاصه ماشینی:
کاید٢ (١٩٩٤) یکی از جامع ترین تعاریف چابکی سازمانی را این گونه ذکر می کند: سازمان چابک یک کسب و کار با سرعت ، سازگار و آگاهانه است که قابلیت سازگاری سریع در واکنش به تحولات و وقایع غیرمنتظره و پیش بینی نشده ، فرصت های بازار و نیازمندی های مشتری را دارد(کاید،٥٥:١٩٩٤).
__________________________________________________________ 1 - Naylor et al 2 - Kid 3 - Gould 4 - Dove 5 - Arteta & Giachetti دلایل نیاز سازمان ها به تشکیل سازمان چابک دلایل نیاز سازمان ها به تشکیل سازمان چابک عبارتند از (ملاحسینی و مصطفوی ،٦:١٣٨٧): - کوتاه مدت بودن فرصت های بازار؛ - وجود نداشتن تمامی قابلیت های مورد نیاز یک سازمان مستقل جهت ارائه سـریع یـک محصول جدید به بازار؛ - غیرقابل پیش بینی بودن تغییرات مداوم در سـطح بازارهـا، در حـالی کـه بـا ایجـاد یـک سازمان چابک، ریسک در بین شرکت هـای همکـار توزیـع مـی شـود و آسـیب پـذیری انفرادی آن ها کاهش خواهد یافت ؛ - ایده اصلی تشکیل یک سازمان چابک، بر بهره گیری از فرصت هـای فـوری و کوتـاه - مدت بازار، از طریق ادغام قابلیت های محوری شرکت های مستقل از هم ، استوار است .
مدل یک سازمان چابک ) به تصویر صفحه مراجعه شود) ب ) مدل چابکی از نظر شریفی و ژانگ شریفی و ژانگ ١ (١٩٩٩) چابکی را این گونه تعریف می کنند: توانایی فائق آمدن بر چالش های غیرمنتظره برای مقابله با تهدیدات بی سابقه محیط کاری ، و کسب مزیت و سود از تغییرات به عنوان فرصت ها.