چکیده:
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک )و سازمان جهانی تجارت ؛ دو سازمان بـین المللـی مشهور در عرصه اقتصاد جهانی هستند . با وجود این ، دو سـازمان مزبـوراغلـب دو نقـش کـاملا متضاد را در اقتصاد ایفا می کنند:سازمان جهـانی تجـارت بـا قـوانین خـشن بـازارو اوپـک بـا دستکاری بین دولتی قیمت های نفت .اوپک نقش اساسی را به عنوان موسسه ای برای مـذاکرات ، قوانین و تعیین قیمت ها داردو سازمان جهانی تجارت به عنوان سازمانی پیـشرو در مـذاکرات و قوانین برای تمام اقلام قابل تجارت است .این مقاله به بررسی این امرمی پردازدکه " آیـا نظـام تجارت چند جانبه بین المللی جایی برای تطابق با اوپک به عنوان یک سـازمان دارد؟" همچنـین نقاط اتصال این دو سازمان در اقتصاد بین المللی و نقش مورد انتظـار از آنهـا در صـنعت نفـت را تجزیه و تحلیل می کند .
The Organization of Petroleum Exporting Countries (OPEC) and the World Trade Organization (WTO) are two of the most visible international economic institutions today . but، they are aften associated with two diametrically opposed players in the global economy . the WTO with the savage rules of the market and OPEC with the demonized intergovernmental manipulation of prices. OPEC has pivotal role as the forum for the negotiations، regulation of petroleum supplies and ultimately of prices and the role of the WTO as a foremost forum of negotiations and regulations of trade in virtually all tradable items at large . This article inquires some lights on the issue of whether the multilateral trading system has any room to accommodate OPEC as an organization and to analyze the interface between these two organizations in the existing international economic order and their respective roles over the petroleum industry .
خلاصه ماشینی:
ماده ٢اساسنامه اوپک اظهار می کند که هدف اصلی این سازمان حفاظت ازمنافع فردی وجمعی اعضای آن وتامین ثبات قیمت های جهانی نفت است .
کشور های عضو اوپک ، درطول زمان وبه صورت ناهماهنگ ، افزایش تمایل خود رابرای نظام تجاری چند جانبه نشان داده اند.
/گات نقش نظام تجاری چند جانبه برتجارت بین المللی فرآورده های نفتی همیشه مشخص نبوده است .
درعمل هر چند اوپک محدودیت توزیع رابه وضع مالیات ترجیح می دهد همانگونه که پیش ازاین اشاره شد، ازابزارهای قیمت گذاری مستقیم (بین سال های ١٩٧٣ و١٩٨٥)ومحدودیت عرضه (از سال ١٩٨٥)استفاده کرده است .
پروفسورآدلمن دراظهارات خود دردعوی ١٩٧٩ علیه اوپک درکالیفرنیاعنوان کرده است محدودیت های محصولات برای اهداف حداقل قیمت کافی هستند.
درصورتی که کشور های عضو اوپک بتوانند ازموانع ایجاد شده بوسیله الزامات حفاظتی عبور کنند؛آنان بایدصریحا ثابت کنند که اقدامات محدود کننده عرضه آنها هم جهت باتولیدات داخلی است .
مکزیک -کشور عضو منطقه آزاد تجاری شمال امریکاکه معمولا بااوپک دراستفاده ازابزار های محدود کننده عرضه برای افزایش قیمت ها همکاری می کند-موفق به اعمال محدودیت مستثنی شده ازکاربرد الزامات نفتا شده است .
15 opec review : Energy Economic and Related Issues.
the American university journal of international law and policy, Vol. 8 10- Howard .
(2001),Geopolitics of the International Oil & Gas industry and opec.
24houston journal of international law1, Vol .
com / centres/energy 2- OPEC,General Information,at http://www.