چکیده:
با توسعه جوامع بشری، ظرفیت اقتصادی نقش مهمی در روابط بین کشورها یافت و حمل و نقل به عنوان یکی از ارکان اساسی شاخص رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی مطرح شد. تا سال 1996 حدود 40 درصد وام های بانک جهانی به حمل و نقل اختصاص می یافت. در هر کشور با توجه به شرایط جغرافیایی، اقلیمی و توانمندی های اقتصادی و زیرساخت های خود، یکی از روش های حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی استفاده می شود و در کشور ما حمل و نقل جاده ای وجه غالب است. استان خراسان رضوی به دلیل وجود بارگاه امام رضا (ع)، تعدد مراکز صنعتی و ظرفیت بالای کشاورزی و غیره، سالانه پذیرای بیش از 25 میلیون نفر مسافر است. پیشینه تحقیق، شامل مراحل تدوین قوانین و مقررات، ظرفیت ها، مقررات بار و مسافر، کنوانسیون ها و تحقیقاتی در آمریکا و کانادا بوده که بیشتر مربوط به ظرفیت وسایل نقلیه است. روش تحقیق میدانی و جمع آوری اطلاعات به وسیله پرسشنامه از جامعه آماری حمل و نقل جاده ای استان (رانندگان و کارشناسان) بوده و نمونه به روش تصادفی انتخاب شده است. در این مقاله به بررسی نقش اضافه بار بر تصادفات و چگونگی این تاثیر پرداخته شده است. بر اساس نتایج این تحقیق اضافه بار به طور غیر مستقیم بر وقوع تصادفات استان موثر است.
خلاصه ماشینی:
"جدول ده-تاثیر مستقیم اضافه تناژ برتصادفات (به تصویر صفحه مراجعه شود) تاثیر غیر مستقیم اضافه تناژ بربروز تصادفات شاخص تاثیر غیر مستقیم اضافه تناژ بربروز تصادفات از جمع چهار گویه،تاثیر غیر مستقیماضافه تناژ برکاهش قدرت و سرعت وسیله نقلیه،ایجاد زمینه ارتکاب به سبقت برای سایرخودروها،ایجاد نقص فنی در سایر خودروها به علت تخریب سطح راه و انحراف سایر وسایلنقلیه به علت خرابی به دست آمده است.
این شاخص از هفت گویه تاثیر اضافه بار برترکهای موزاییکی،ایجاد موجهای عرضی،ایجاد موجهای طولی،ایجاد دستانداز،مستهلک کردن روسازی،کاهش عمر مفید آسفالت وتاثیر روی پلها تشکیل شده و نتایج چهار آزمون انجام شده در جدول چهارده آمده است کهبراین اساس ضریب همبستگی 0/20 و خطای استاندارد 0/00 است،یعنی رابطه بین اضافهتناژ و تخریب سطح روسازی راه معنادار بوده و اضافه تناژ وسایل نقلیه باری موجب تخریبسطح روسازی راه و تاثیر منفی در تردد دیگر وسایل نقلیه میشود.
جدول چهارده-تاثیر اضافه بار برسطح راه و تاثیر آن برتردد دیگر وسایل نقلیه (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری 1-پایین بودن عمر ناوگان حمل بار و نو بودن قطعات وسایل باری در سالهای اخیر،تاثیرمستقیم اضافه تناژ برتصادفات و تاثیر منفی آن را روی سیستمهای آنها در کوتاه مدتکاهش داده و فقط در موارد خاص موجب بروز نقص فنی میشود.
6-تاثیر اضافه بار در تخریب سطح روسازی راه و ابنیه فنی آن(مستهلک شدن روسازی)درجادههای استان به اشکال مختلف از جمله ایجاد نقص فنی در وسایل نقلیه و ایجاد زمینهانحراف از مسیر اصلی برای دوری کردن از عبور از این ناهمواریها به طور غیر مستقیم دروقوع تصادفات موثر است."