چکیده:
تصادفات یکی از بزرگ ترین مشکلات سلامتی عمومی در جهان است. این امر بسیار مهم است، زیرا بیشتر قربانیان جوانانی هستند که قبل از تصادف دارای سلامتی کامل بوده اند. این مسئله در کشور ایران با روند صعودی تعداد کشته شدگان و افزایش تعداد کاربران از راه های کشور و همچنین افزایش تعداد سفرها مهم تر شده است. این مقاله به بررسی نقش عامل انسانی در بین عوامل سه گانه موثر بر تصادفات جاده ای می پردازد. جمعیت آماری مورد نظر تصادفات جاده ای رخ داده در کشور ایران است و نمونه آماری، تصادفات جاده ای است که در سال 1385رخ داده اند که بر اساس روش نمونهگیری خود انتخابی به دست آمده است، و اندازه آن 343هزار و82 فقره است. برای گردآوری اطلاعات از منابع داده های کام114 که دادگان تصادفات جاده ای محسوب می شود استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان دادند که در 97.5درصد تصادفات، تاثیر عامل انسانی وجود داشته است. لیکن نقش یا میزان نسبی تاثیرگذاری این عامل نسبت به عوامل دیگر 49درصد است. اطلاعات به دست آمده حاکی است 38درصد کسانی که کشته می شوند راننده نیستند. بیش از 22درصد کشته شدگان تصادفات جاده ای را افراد غیر سرنشین در خودرو اعم از عابران پیاده و دوچرخه سواران تشکیل می دهند. در 48درصد از سوانح رانندگی، شدت صدمه راننده شدید بوده است. بیشترین درصد درباره تاثیر عوامل انسانی در بروز و شدت تصادفات جاده ای، مربوط به بی توجهی به مقررات می باشد(64.5درصد) و پس از آن مصرف مشروبات الکلی و استعمال مواد مخدر(24.3درصد) بیشترین درصد فراوانی را به خود اختصاص داده است. خستگی و خواب آلودگی تنها 3.9درصد علل انسانی در وقوع تصادفات را به خود اختصاص داده است. 19درصد کسانی که تصادف نموده اند دارای گواهینامه مشروط یا ب1 بوده اند. این در حالی است که 67.9درصد از کسانی که در تصادفات رانندگی فوت کرده اند و 8درصد از کسانی که مجروح شده اند گواهینامه مشروط یا ب 1 داشته اند.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) در 48 درصد از سوانح رانندگی شدت صدمه راننده شدید بوده است.
به طور کلی بیش از22 درصد کشته شدگان تصادفات جادهای را افراد غیر سرنشین در خودرو اعم از عابرانپیاده و دوچرخهسواران تشکیل میدهند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نقش عامل انسانی بیشترین درصد درباره تأثیر عوامل انسانی در بروز و شدت تصادفات جادهای،مربوط بهبیتوجهی به مقررات میباشد(5.
آمار تصادفات جادهای سال 1385 ایران نشان میدهد:99 درصد از رانندگانی که تصادف کردهاند مرد بودهاند و تنها 1 درصد زنبودهاند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تأثیر کلاه و کمربند ایمنی در ایمنی افراد نسبت استفاده از کمربند ایمنی در بین رانندگان و سرنشینان متفاوت است به طوری کهمشخص شده است 81 درصد از رانندگانی که در سال 1385 تصادف نمودهاند از کلاه و کمربند ایمنی استفاده نموده بودند و 4.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)بررسیها نشان داد 95 درصد از کسانی که از کلاه و کمربند ایمنی استفاده کردهاند،صدمه ندیدهاند این در حالی است که 37 درصد از کسانی که از کلاه و کمربند ایمنیاستفاده نکردهاند هنگام تصادف مصدوم شدهاند.
در 16 درصد از تصادفات راننده مهارت کنترل وسیله نقلیه را نداشته است19 درصد از کسانی که تصادف کردهاند،دارای گواهینامه مشروط یا ب 1 بودهاند.
به طور کلی بیش از 22 درصد کشته شدگان تصادفات جادهای را افرادغیر سرنشین در خودرو اعم از عابران پیاده و دوچرخهسواران تشکیل میدهند.
[10]وهابزاده،ابراهیم؛تأثیر عامل انسانی بروقوع تصادفات رانندگی آزاد راه کرج-قزوین در سال 84 و راههای کنترل و کاهش آن،فصلنامه مطالعات مدیریتترافیک،سال سوم شماره 8؛1387:صفحات 26-31 (به تصویر صفحه مراجعه شود)E}"