چکیده:
تاکسی های گردشی در ایران، حرکات خاص و تغییر خط های ناگهانی به منظور سوار و پیاده کردن مسافر انجام می دهند. این وسایل نقلیه با مانور در طول معابر و توقف در هر نقطه دلخواه از مسیر باعث بی نظمی در جریان ترافیک و تحمیل تاخیر فراوان به دیگر وسایل نقلیه در حال حرکت در شبکه می شوند. اعمال مقررات در خصوص توقف تاکسی های گردشی منحصرا در ایستگاه تاکسی همواره مورد توجه بوده است و تعیین تاثیر این محدودیت بر بهبود پارامترهای جریان ترافیک بسیار حائز اهمیت است. در این پژوهش، تاثیر موقعیت ایستگاه های تاکسی گردشی بر عملکرد یک معبر شهری با استفاده از شبیه سازی رایانه ای رفتار این وسیله نقلیه در نرم افزار vissim به دست آمده است. اطلاعات جریان ترافیک و رفتارهای تاکسی های گردشی یک معبر نمونه با آمارگیری و برداشت میدانی به دست آمده است و رفتار تاکسی در جریان ترافیک مختلط معبر مذکور در نرم افزار شبیه سازی شده است. با استفاده از مقایسه شاخص های عملکردی معبر شامل زمان سفر و تاخیر در سناریوهای مختلف موقعیت ایستگاه های تاکسی، میزان بهبود پارامترهای جریان ترافیک مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که توقف تاکسی های گردشی به ویژه در طول معابر یک و دوخطه تاثیر فراوانی بر عملکرد ترافیکی معبر موردنظر و افزایش زمان سفر و تاخیر وارده به وسایل نقلیه ترددکننده در آن معبر می-گذارد.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل دو:جانمایی محل ایستگاههای تاکسی گردشی در سناریوهای 3 گانه شبیهسازی شده در مسیر و قطعهای از مسیر-در حین شبیهسازی وسایل نقلیه در گزینه سوم یافتههای پژوهش پس از ساخت معبر مورد آزمایش پروژه در نرمافزار missiV و تخصیص دادههای آمارگیریشده واقعی به این معبر،شبیهسازی در بازه زمانی یکساعته انجام شده است.
جدول دو:پارامترهای عملکردی زمان سفر و تاخیر حاصل از شبیهسازی سناریوهای سهگانه معبر نمونه در نرمافزار missiV (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری هدف از این پژوهش ارائه یک روش برای بررسی تاثیر ترافیکی تاکسیهای گردشی در معابر شهری بوده است و بهاینمنظور مطالعه موردی بر روی یک معبر شهری تهران انجام شده است.
با شبیهسازی معبر در گزینه دومو محدود کردن توقف تاکسی فقط در ایستگاههای مربوطه،تا میزان 35 درصد بهبود در عملکرد معبر و پارامتر مجموع تاخیر اعمالی به کل وسایل نقلیه نسبت به حالت واقعی مشاهده شده است و زمانیکه این ایستگاهها خارج سطح سوارهرو احداث شدهاند این بهبود به حدود 50 درصد افزایش پیدا کرده است که اهمیت بسیار زیاد تاثیرات ترافیکی منفی مانورهای تاکسیهای گردشی بر عملکرد معابر شهری را نشان میدهد.
CD,notgnihsaW,licnuoC hcraeseR lanoitaN,BRT,516 droceR hcraeseR noitatropsnarT nI,''syawhgiH laruR enaL-owT rof selciheV lanoitaerceR dna,sesuB,skcurT fo seicnelaviuqE raC regnessaP,llarroM.
CD,notgnihsaW,licnuoC hcraeseR lanoitaN,BRT,179 droceR hcraeseR noitatropsnarT nI,''syawhgiH laruR enaL-owT rof stnelaviuqE elciheV gninootalP dna,deepS,yticapaC,ragaY.
CD,notgnihsaW,licnuoC hcraeseR lanoitaN,BRT 509 droceR hcraeseR noitatropsnarT nI,''syawhgiH laruR rof stnelaviuqE raC regnessaP,resseM."