چکیده:
سرعت، مهم ترین عامل در بیشتر تصادفات منجر به مرگ، به شمار می آید. شیوه های مختلفی جهت کاهش سرعت خودروها در جاده ها و دست یابی به ایمنی لازم مورد استفاده قرار می گیرد. برای این منظور عمدتا از دو نوع موانع فیزیکی و غیرفیزیکی استفاده می شود. موانع غیرفیزیکی به صورت بازدارنده ٔ ادراکی عمل می کنند. موانع ادارکی روشی مؤثر برای کاهش سرعت حرکت وسایل موتوری است. این موانع ادراکی می تواند جهت کاهش سرعت در مکان هایی مثل محل ساختمان راه، قوس ها، میدان ها و حتی عوارضی های بزرگراهی مورد استفاده قرار گیرد. لذا لازم است تا روش ها و الگوهای مختلف کاهش سرعت به صورت ادراکی مورد بررسی قرار گیرد تا ایمنی مورد انتظار حاصل شود. این مقاله به معرفی و بررسی روش های کاهش سرعت ادراکی می پردازد. برای این منظور از تکنیک خط کشی روسازی به عنوان یک عامل غیرفیزیکی که می تواند برروی ادراک راننده تاثیر بگذارد استفاده شده است. در این نوشتار انواع مختلف خط کشی های روسازی معرفی و مورد ارزیابی قرار گرفته، همچنین مطالعه موردی در ایران و برای عوارضی های کرج و قزوین انجام گرفته است. نتایج این مطالعات نشان داد که استفاده از خط کشی به عنوان یک روش غیرفیزیکی از لحاظ هزینه و ایمنی مناسب تر از سایر روش ها است.
خلاصه ماشینی:
"برای این منظور از تکنیک خطکشی روسازی بهعنوان یک عامل غیرفیزیکی که میتواند بر روی ادراک راننده تأثیر بگذارد استفاده شده است.
{P(1)- seciveD lortnoC ciffarT mrofinU fo launaM P} (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل چهار:روش خطکشی عرضی طبق استاندارد DCTUM)9002,DCTUM( پیکانهای 7 شکل همگرا یکی دیگر از انواع خطکشیهای کاهش سرعت،پیکانهای 7 شکل است که طیتحقیقاتی در ژاپن طراحی شده است و متشکل از یک سری پیکان پهن و همگرا استکه بر روی روسازی اجرای میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل هشت:نمایی از عوارضی قزوین بررسی تحلیلی راهکارهای ارائه شده سرعت خودروها به عنوان عامل مهم در بروز تصادفات و صدمات ناشی از آن به شمارمیآید.
در این مقاله به موانعی که مربوط به عامل جاده میشود تا از طریق آن بتوانسرعت خودروها را کنترل و مدیریت کرد معرفی و مورد بررسی قرار گرفته است.
با توجه به اینکه عمده این موانع به صورت فیزیکی اجرا شده و برای کاستن ازسرعت خودرو یا به صورت مانع بازدارنده که مستقیم با اعمال نیرویی در جهتمخالف حرکت به خودرو عمل میکند و یا دقت و توجه بیشتری از راننده را جلبمیکند.
در واقع موانع غیرفیزیکی معرفی شده با حفظ استاندارد و مشخصه راه مورد استفاده، شرایط دید راننده را تحت تأثیر قرار میدهد تا راننده برای ادامه مسیر بدون کاهشایمنی اطراف نیاز به کاهش سرعت خود وادار شود.
روشهای استفاده از موانع غیرفیزیکی که بتواند بر روی درک و دیدراننده تأثیر گذاشته و بدون ایجاد مانع فیزیکی،راننده را وادار به کاهش سرعت کند،مورد بررسی قرار گرفت."