چکیده:
حوادث ترافیکی نهمین عامل از دست رفتن سال های مفید عمر در جهان است. در کشور ما تصادفات ترافیکی در دهه منتهی به سال 1385، حدود 3/18درصد رشد داشته و بار اقتصادی قابل توجهی بر کشور وارد نموده و باعث شده است تا پیشگیری از بروز حوادث ترافیکی به موضوعی قابل تامل تبدیل شود. این مطالعه با هدف برآورد هزینه های تلف شده بر اثر مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی در شهرستان سبزوار و ارائه راهکار جهت کاهش آن انجام شده است. این مطالعه گذشته نگر بوده و با استفاده از آمار مرگ و میر موجود در واحد آمار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و شاخص های جمعیتی و اقتصادی سال 1385 و با استفاده از روش امید زندگی استاندارد از دست رفته انجام شده است. مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی طی سال های 87-83 در حوزه استحفاظی شهرستان سبزوار 1542نفر بوده است. هم چنین با توجه به امید به زندگی در گروه های سنی مختلف، جمع سال های عمر از دست رفته در این مقطع 56666 سال محاسبه گردید. با در نظرگرفتن سرانه ناخالص تولید ملی، ارزش پولی سال های عمر از دست رفته به علت مرگ و میر (yll) ناشی از تصادفات محاسبه گردید. با توجه به جمعیت 477هزار نفری شهرستان و حدود 600 کیلومتر راه ارتباطی اصلی و پرتردد، هزینه تحمیل شده به ازای هر نفر 4میلیون ریال و به ازای هر کیلومتر حدود 620 میلیون ریال در سال می باشد. با سرمایه گذاری درصد ناچیزی از این مبلغ برای آموزش و فرهنگ سازی در رانندگان، علاوه بر افزایش اثربخشی، از واردشدن استرس و فشارهای روانی، در اثر فوت عضوی از خانواده نیز جلوگیری می شود. هم چنین اگر به اصل ارجحیت پیشگیری بر درمان توجه نموده و هماهنگی بین بخشی در جهت کاهش تصادفات جاده ای ایجاد شود، علاوه بر کاهش مرگ و میر، مراجعات مصدومان نیازمند مراقبت های ویژه پزشکی به بیمارستان نیز کمتر شده و این امر باعث کاهش هزینه های درمانی تحمیل شده بر اجتماع خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"هزینههای تحمیل شده بر اثر مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی(مورد مطالعه:شهرستان سبزوار) علیرضا قربانی{P1P} حسین نبوی فرد{P2P} محمود خوشحال{P3P} سید حمید حسینی{P4P} تاریخ دریافت:1390/02/03 تاریخ پذیرش:1390/06/23 چکیده {IBحوادث ترافیکی نهمین عامل از دست رفتن سالهای مفید در جهان است.
این مطالعه گذشتهنگر بوده و با استفاده از آمار مرگومیر موجود در واحد آمار معاونتبهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و شاخصهای جمعیتی و اقتصادی سال 1385 و بااستفاده از روش امید زندگی استاندارد از دست رفته انجام شده است.
VK} مقدمه حوادث ترافیکی سالانه باعث مرگ حدود 1/2 میلیون نفر و جراحت بیش از 50 میلیوننفر در سراسر دنیا میشود و نهمین عامل از دست رفتن سالهای مفید عمر در جهاناست و پیشبینی میشود که تا سال 2020 میلادی 66 درصد افزایش یافته و به سومینعامل تبدیل شود،البته بیشتر قربانیان این حوادث در کشورهای در حال توسعه هستندکه ماشینی شدن زندگی را تجربه میکنند.
مهمترین علت مرگ در گروههای سنی یک ماهه تا 50 ساله در ایران حوادثغیرعمدی است و در رأس همه حوادث سوانح ترافیکی قرار و بالاترین عمر از دست رفته در کشور ما ناشی از تصادفات رانندگی بوده که عمدتا جوانان را به کام مرگمیکشاند(وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی،1386).
با در نشر گرفتن33294880 ریال به عنوان سرانه ناخالص تولید ملی )PNG( ،ارزش پولی سالهای عمراز دست رفته به علت مرگومیر )lly( ناشی از تصادفات در دوره مورد بررسی حدودیک میلیون و هشتصد و هشتاد و هفت هزار و سیصد و سی میلیون ریال(1887330میلیون ریال)محاسبه شد که بیش از 1470 میلیارد ریال(77/8 درصد)آن نتیجه مرگومیر رخ داده در گروه سنی 64-15 سال است."