چکیده:
در ترافیک، آموزش یکی از سه ضلع مثلث ترافیک بوده و اصول ترافیک را تشکیل می دهد. اصل آموزش در ترافیک متضمن دامنه گسترده ای از آموزش های ترافیک، شامل: آموزش های کلاسیک در مقطع کودکستان، پیش دبستان، دبستان،... و آموزش فرهنگ ترافیک از طریق وسایل ارتباط جمعی و رسانه ها و آموزش های تخصصی و حرفه ای مانند آموزش به استفاده کنندگان از راه نظیر رانندگان، سرنشینان، عابران پیاده و... است. در این تحقیق با توجه به میزان احتمال خطر در عرصه ترافیک برای کودکان و لزوم اصلاح یا تغییر رفتار در این قشر سنی به جهت حفظ ایمنی آنان، مباحثی در خصوص نقش آموزش و فرهنگ سازی در تغییر یا اصلاح در عملکرد و دانش و آموخته های کودکان این مقطع سنی مورد بررسی و پژوهش به صورت تجربی قرار گرفته است. از آنجا که عملکرد افراد، حاصل دانش و درک مفاهیم لازم از محرک های بیرونی در سطح جامعه است، بنابراین تحقیق حاضر در سه بخش دانسته ها، رفتار و مفاهیم ترافیکی تقسیم بندی شده است و برای هر بخش ابزار اندازه گیری با تعدادی سوال به گونه پرسشنامه طراحی شده رفتار عملی کودکان در محیط های شبیه سازی شده مشاهده گردیده است. کودکان مورد تحقیق در دو گروه آزمایش با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی به صورت چند مرحله ای از مقطع پیش دبستان شهر تهران انتخاب شدند. با تحلیل آماری نتایج به دست آمده با استفاده از روش آماری- توصیفی، استنباطی انجام شده که نتایج آن به شرح ذیل است: - آموزش، در ارتقای آگاهی های کودکان از خطرات احتمالی ناشی از تصادفات در عرصه ترافیک، تاثیر مستقیم و مثبتی دارد. - آموزش، در ارتقا و تصحیح رفتار ترافیکی کودکان اثر مستقیم و مثبتی دارد. - آموزش، در ارتقا و درک کودکان از مفاهیم ترافیکی اثر مستقیم و مثبتی دارد.
خلاصه ماشینی:
"در اینتحقیق با توجه به میزان احتمال خطر در عرصه ترافیک برای کودکان و لزوم اصلاح یا تغییررفتار در این قشر سنی به جهت حفظ ایمنی آنان،مباحثی در خصوص نقش آموزش وفرهنگسازی در تغییر یا اصلاح در عملکرد و دانش و آموختههای کودکان این مقطع سنیمورد بررسی و پژوهش به صورت تجربی قرار گرفه است.
باید دانست آیا آموزش مقررات و رانندگی و قواعد ترافیکی،تاثیری بردرکمناسبتر کودکان از محیط پیرامونی خود جهت شناسایی و فهم خطرات احتمالی خواهدداشت؟ همچنین لازم است مشخص شود کودکان چه جنبههایی از آموزش ترافیک را بهتر میفهمندو در چه جنبههایی از این موضوع دچارنقص یا دیرکرد در یادگیری هستند؟ علاوه براین راهکارهای آموزش و میزان تاثیرگذاری آن در اصلاح رفتار و عملکردترافیکی کودکان باید مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شود.
بخش دوم-بررسی میزان تغییر در رفتارهای ترافیکی:در این بخش آزمایشهایی چوننحوه بیرون آمدن از پشت ماشین پارک شده کنار خیابان،نحوه استفاده از مسیرها ومحلهای مجاز برای عبور از عرض خیابان،نحوه صحیح عبور از عرض خیابان یک و دوطرفه و مقررات مربوط به عبور مانند ایست قبل از ورود به خیابان7در محیط شبیهسازی شدهپارک ترافیک،از کودکان به عمل آمد.
نقش آموزش به تغییر ساختار فرهنگ و عملکرد افراد در جامع برهیچ کس پوشیدهنیست،اما با توجه به میزان احتمالی خطر برای کودکان زیر هشت سال در عرصهترافیک،انجام این تحقیق نشان میدهد که با وجود شبهات موجود در کشور کهبعضا در محافل علمی نیز عنوان میشود،آموزش مقررات راهنمایی و رانندگینسبت به آگاهیها و عملکرد ترافیک کودکان مقطع پیشدبستان تأثیر بسزایی داشتهباشد که مؤید این موضوع رشد 70 درصد بهبود وضعیت عملکرد صحیح کودکان پس ازآموزش است."