خلاصه ماشینی:
"به زعم برنشتاین،از آنجا که مدرسه بر حالت ابزاری،عقلانی،سازنده و تحقیقی تفکرو دانش تأکید دارد،بنابراین زبان کودکان طبقۀ کارگر نوعی نقطهضعف و عامل عقبماندگی آنان است و برعکس،زبان کودکانطبقۀ متوسط نوعی امتیاز مثبت برای آنان به حساب میآید و این امر نیز به شکاف میان این دو دامن میزند و ساختار طبقاتی جامعه راباز تولید میکند.
در مطلع فیلم در گفتوگوهایی که میان نادر و سیمین دردادگاه و در حضور قاضی و حتی با خود قاضی درمیگیرد،ناظر برآنیم که دیالوگها اگرچه با لحنی ناآرام و بعضا پرخاشگرانه همراهاست ولی در فحوای آنها جنبههایی از براهین پیدا و پنهان ملحوظاست که نوشتۀ حاضر قصد ارزشگذاری و قضاوت دربارۀ انهارا ندارد؛هرچند کارگردان با قرار دادن دوربین به جای قاضی،غازابتدای فیلم بیننده را به قضاوت طلبیده است،تا آنجا که در خاتمۀفیلم نیز پاسخ دخترشان ترمه را در انتخاب پدر یا مادرش ناتمامو برعهدۀ بیننده واگذار کرده است.
از سوی دیگر،حجت که ده سال در یک کفاشی کار کرده وسپس اخراج شده است،پدر خانوادهای از طبقۀ کارگر است که بیانو لحن و گفتوگوی کاملا متفاوت دارد و این امر در جریان پیگیریسانحۀ همسرش نمایان میشود."