خلاصه ماشینی:
"چه بسا آثار هنری،تولیدات سینمایی و ظهورمثلا در شرایط دشوار و غمانگیز جنگ جهانی دوم،که جوامع غربی را درمعرض افسردگی اجتماعی و بحرانهای روانی قرار داده بود،چارلی چاپلین بارسانه و سینما و تصویر نه صرفا به عنوان سرگرمی،بلکه به شکل روان درمانیجمعی و ابزاری در جهت مدیریت احساسی-عاطفی جامعه کارکرد پیداکرد و توانست به مردم کمک دهد تا بتوانند با مشکلات و مصائب فردی واجتماعی خود بهتر کنار بیایند و در گذر از این بحران موفقتر باشند یا مثلارسانهها در شرایطی که کشور در حال جنگ با دشمن بیگانه است،میتواننددر اتحاد و انسجام بیشتر ملت و پایداری آنها در مقابل متجاوزان نقشمهمی ایفا کنند و در پیروزی یک ملت مؤثر باشند.
سینمای ملودرام در این زمینهموفقتر از دیگر انواع سینما توانسته است مخاطب را با خود همدل و همراهسازد.
اما امروزه حتی نام فیلمها و سریالهای اصلی همبه زحمت در ذهن مردم باقی میماند روانی و غرایز،جابهجایی،اضطراب و ترس و مکانیسمهای دفاعی،رشد روانیجنسی و نقش اجتماعی ان و مسئله ذهنی بدنی روبهرو نیستیم؛ما با آنچهعلیه روانکاوی فروید بوده است نیز روبهروییم،با آدلر ویونگ،با کهن الگوها وتأثیرش بر داستان فیلمها،با آنچه محصول روانشناسی هاری استک سالیوانبوده و با مفهوم تصورات قالبی یا روانشناسی انسانگرای ویلیام جیمز که بهجریان سیال ذهن ختم شده و نیز روانشناسی وجودی کی یر کگارد،مارتینهایدگر و ژان پل سارتر که دیگر ربطی به روانشناسی فروید ندارند و حتیبه روانشناسی ویکتور فرانکل و مفهوم جستوجوی او برای معنا و بسیاریاز دستاوردهای روانشناسی لکان در تحلیل فرم سروکار داریم."