خلاصه ماشینی:
"این مقدمهی نسبتا بلند را برای این گفتم،تا یادآور شوم،که اگرچه ضرورت و نیاز به دگرگونی در متون ادبی کودکان و توجه به متون باز،خلاقو قابل تأویل در این ادبیات،ضرورتی نشدنی است و نمیتوان از این ضرورت چشمپوشی کرد،ولی باید توجه داشت،که روح این نیاز رامیبایست در کجا جستوجو کرد و برای رسیدن به موفقیت،به چه نوع مبنایی میتوان اعتماد و اتکاء کرد؟ آیا این ضرورت در ماهیت گریز از تنگناهایی که ادبیات تربیتی فراهم میآورد و همچون قیدوبندهایی ناگسستنی بردست و پای متون خلاقمینشیند،وجود دارد؟گروه زیادی از پژوهشگران وطنی،برای رهایی از این تنگنا،حملات خود را متوجه تنگناهای ادبیات تربیتی و تعلیمی کردهاند؛غافل از اینکه،آنکه متهم است،علوم تربیتی نیست!علوم تربیتی محدودیتآفرین نیست.
به وضوح آشکار است که این دیدگاه افراطی،دیدگاه باطلی است و عوامل محیط و شرایط اجتماعی اگرچه تاثیرگذار هستند،ولیاصالت ندارند و با تکیه بر آنها و ندیده گرفتن نهاد آدمی،نمیتوان این مخاطب را در موضع انفعال تعریف کرد و برای او ادبیات و متن باز،قابلتأویل و برانگیزاننده تولید کرد!ادبیات قابل تأویل برای چه کسی؟آنکه هیچکس نیست و هیچ پایگاه و نهادی در درون خود ندارد و کاملا برآمدهیشرایط است؟این تعریف و چنین ادبیاتی،هر روز،بلکه هر ساعات دستخوش تغییروتحول است."