چکیده:
هرمنوتیک خوانش و نظریه فهم گفتمانها در ارتباط با تفسیر متن است. به عبارتی دیگر هرمنوتیک هنر فهم گفتمانهایی همچون زبان، متون و توضیح معنای این گفتمان هاست. هدف از این پژوهش تدوین مدلی روش شناختی برای تحقیقات حوزه علوم انسانی و به ویژه حوزه مشاوره و روان درمانی است که مدلی هرمنوتیکی را برای الگوسازی درمانی بر اساس سنت و منابع بومی فراهم نماید.
این پژوهش در حوزه تحقیقات کیفی تلاش میکند تا بر اساس نظریه هرمنوتیک و به خصوص آرای گادامر و هایدگر، روش شناسی نوینی را برای الگوسازی فراهم نماید. پژوهش بر اساس دو مفهوم اصلی ادغام افقها و چرخش هرمنوتیکی شکل گرفته است. پژوهش نشان می دهد که از طریق چرخش هرمنوتیکی و دیالوگی من و تویی، ادغام افقهای متفاوت شکل میگیرد و در نتیجه ادغام افقها، فهم رخ میدهد. در پژوهش سه افق عامل، مولف و مفسر تشخیص داده شده است. تاویلگر با آگاهی از پیش فهمهای خویش و افقش وارد فهم متن مورد نظر یا تجربه زیسته شرکتکنندگان تحقیق به عنوان افق مولف می شود. پژوهشگر پس از این مرحله وارد تفاسیر و رویکردهای گوناگون برای غنیتر شدن فهم متن میشود. پژوهشگر با پیش روی و پس روی میان این افقها در چرخش هرمنوتیکی به فهم و معنای متن میرسد.
Hermeneutics is the art of the interpretation and understanding of discourses like language and text. This study seeks to develop a methodological model for the researches on humanities and particularly psychotherapy and counseling which would in turn provide a hermeneutic model for therapeutic modeling on the basis of tradition and local resources. It aims at developing a new methodology for modeling which is inspired by the hermeneutic theory and the views held by Gadamer and Heidegger. It is based on two basic concepts; the merger of horizons and hermeneutic circle. The merger of horizons is demonstrated to be the result of hermeneutic and dialogic circle and lead to understanding. Three horizons of agent، author and interpreter are recognized in the study. Tapping his /her background knowledge and horizon، the interpreter enters the understanding of the text or the experience of the participant as the horizon of author. Later، he/she enters various interpretations and approaches in order to enrich the understanding of the text. The researcher reaches the understanding of the text thorough the hermeneutic circle.
خلاصه ماشینی:
"هدف از این پژوهش تدوین مدلی روش شناختی برای تحقیقات حوزه علوم انسانی و به ویژه حوزه مشاوره و رواندرمانی است که مدلی هرمنوتیکی را برای الگوسازی درمانی بر اساس سنت و منابع بومی فراهم نماید.
روششناسی هرمنوتیک در این قسمت پژوهش محققان بیشترین از تفکرات هایدگر و گادامر در جهت روششناسی تدوین الگو بهره بردهاند و مهمترنی مفاهیم بکار رفته امتزاج افقها{o3o}و چرخش هرمنوتیکی{o4o}در نظریه هرمنوتیک است.
هرمنوتیک در معنای تأویل یک فرا روششناسی{o3o}است که با شناخت پیشفهمهای خود به گفتگو با یک متن میپردازد،هرمنوتیک یک روش منظم برای تحقیق،همانند روشهای دیگر ارائه نمیدهد اما اصولی ارائه میدهد که میتوان بر مبنای این اصول پژوهش خود را استوار ساخت.
پدیدارشناسی هرمنوتیک تأثیر محقق را بر هدایت و بازنمایی مطالعه تشخیص داده است،هرچند رویکردهایی مانند اتنوگرافی و تعامل نمادین نیز این تأثیر را نشان دادهاند،اما تحقیق هرمنوتیکی قادر است این تجربهها را به عنوان جزء جداییناپذیر فرایند تحقیق توصیف و تعبیر کند(لینکلن و گوبا،1989).
*تاکید بر رابطه من-تویی *اهمیت پیشفهمها در شناخت *واقعهای بودن فهم *تاکید بر روش خاص علوم انسانی بحث و نتیجهگیری در دهههای اخیر در سنت تحقیق کیفی اروپا هرمنوتیک نهتنها به عنوان یک مکتب فلسفی و برای تأویل متون بلکه به عنوان یک روش تحقیق در تحقیقات علوم اجتماعی و به ویژه تحقیقات روانشناسی و پرستاری بالینی مطرح شده است و حجم تحقیقات فراوانی را در مورد اثر محقق و تجربه زیسته به وسیله پژوهشگران این حوزه انجام شده است.
reggedieH dna lressuH fo ecneulfni ehT :hcraeser gnisrun ni sehcaorppa eviterpretnI ."