چکیده:
تلویزیون و ماهواره اوقات زیادی از فرصتهای نوجوانان را پر می کنند. برنامههای این رسانهها حاوی الگوهای فرهنگی ویژه ای است که می تواند بر هویت شخصی، ملی و مذهبی نوجوانان موثر باشد. هدف از اجرای این پژوهش مقایسه نوع هویت نوجوانان پیش دانشگاهی استفاده کننده از ماهواره و شبکههای خرجی تلویزیون و گروه غیر استفاده کننده است به این منظور ار بین دانش آموزان مراکز پیش دانشگاهی شهر ایلام و به روش نمونه گیری چندمرحله ای و تصادفی ساده ابتدا تعداد600نفر پسر و دختر پیش دانشگاهی انتخاب شدندسپس به آنها پرسشنامه محقق ساخته. در خصوص استفاده یا عدم استفاده از شبکههای خارجی تلویزیون و ماهواره با پرسشنامه دیگری که در آن درمورد برنامههای مستمر و معروف شبکههای خارجی و شبکههای ماهواره ای سوال شده بود شنجیده شد که ضریب همبستگی بین پاسخ به پرسشنامه محقق ساخته و آشنایی با برنامهها با /62 -= R با /.5 =& معنا می باشد. یافتهها نشان می دهد 49/7درصد جوانان از شبکههای خارجی تلویزیون و13/5 درصد آنها از ماهواره استفاده می کنند. نوع هویت نوجوانان پیش دانشگاهی شهر ایلام به عنوان هویت زودرس تعیین می گردد تفاوت میانگین نمرات دو گروه در آزمون هویت منزلت خود نشان میدهد ماهواره بر شبکههای خارجی تلویزیون بر هویت زودرس و هویت کل تاثیر داشته و آنرا کاهش می دهد همچنین تفاوت دو گروه در هویت ملی نشان داد که استفاده از ماهواره هویت ملی نوجوانان را کاهش داده و احساس عدم تعلق به هویت ملی را افزایش می دهد اما تفاوت میانگین نمرات استفاده کنندگان از شبکههای خارجی تلویزیون و غیراستفاده کننده در مقیاس هویت مل یمعنادار نبود به علاوه تفاوت میانگین دو گروه مقیاس هویت مذهبی نشان می دهد که استفاده از ماهواره و شبکههای خارجی تلویزیون بر هویت مذهبی نوجوانا تاثیر دارد اما تاثیر استفاده از ماهواره و شبکههای خارجی تلویزیون بر تثبیت هویت نوجوانا تاید نشد.