خلاصه ماشینی:
"انجمن کتابخانههای آموزشگاهی آمریکا،انجمن کتابخانههای ملی و دانشگاهی انگلیس و انجمن کتابداران استرالیا و نیوزیلند اقدام به تهیه استانداردها و دستور العملهایی برای آموزش،فراگیری و سنجش مهارتهای سواد اطلاعاتی کردهاند که مجموعهای از آن به شرح زیر است:تشخیص نیاز به اطلاعات؛تشخیص ویژگی و میزان اطلاعات مورد نیاز؛توانایی دستیابی به اطلاعات مورد نیاز به صورت مفید و مؤثر؛ توانایی بهرهگیری از راهبردهای جستجو؛ارزیابی منتقدانه اطلاعات و منابع اطلاعاتی به دست آمده؛توانایی استفاده از اطلاعات برای رسیدن به هدفی خاص مانند حل مسئله؛توانایی مقایسه اطلاعات به دست آمده با دانش موجود و افزودن به دانش؛ شناخت وظیفه اجتماعی خود در دسترسی به اطلاعات و استفاده از آن؛گردآوری، سازماندهی و دستهبندی اطلاعات به دست آمده یا تولید شده و آگاهی از اینکه سواد اطلاعاتی پیشنیاز یادگیری مادام العمر است.
پیشنهادات 1-استفاده از پورتال و معرفی پایگاههای اطلاعاتی،روشهای جستجو در پایگاههای اطلاعاتی و اینترنت،معرفی سایتهای اینترنتی تخصصی در رشتههای مختلف؛ 2-ارائه بروشورهای الکترونیکی و کاغذی؛ 3-تهیه جزوه آموزشی سواد اطلاعاتی به صورت الکترونیکی و کاغذی؛ 4-گنجاندن دوره آموزشی 2 واحد(تئوری و عملی)در دروس دانشگاهی برای دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع)مطابق سرفصلهای زیر: -تعریف سواد اطلاعاتی -اهمیت سواد اطلاعاتی برای نیروهای مسلح -ویژگیهای فرد برخوردار از سواد اطلاعاتی -استانداردهای سواد اطلاعاتی -عوامل مؤثر بر نیاز اطلاعاتی و انواع آن -معرفی کتابخانههای تخصصی دفاعی،مراکز اطلاعرسانی و منابع اطلاعاتی آن -نقش اصطلاحنامهها در جستجوی اطلاعات -معرفی پورتال و کتابخانه دیجیتال دانشگاه افسری امام علی(ع) -معرفی پایگاههای اطلاعاتی دانشگاه امام علی(ع)و نحوه جستجو در آنها -آشنایی با موتورها و روشهای جستجو در اینترنت(عمومی و تخصصی) -آشنایی با پست الکترونیک و گروههای بحث الکترونیکی -معرفی سایتهای اینترنتی دانشگاه افسری امام علی(ع)تمام متن و دارای چکیده -معرفی الگوهای مستند سازی و شیوههای استناددهی -چگونگی اعتبارسنجی سایتها و منابع اطلاعاتی برگرفته از وب."