چکیده:
امروزه یکی از مشکلات کلیدی تمامی سازمان ها و کسب و کارهای جهانی، مدیریت منابع فن آوری اطلاعات و توسعه آن ها در جهت تحقق اهداف کلان سازمان است. هم سو با روند تکامل کسب وکارها در جهان و توسعه ی فن آوری اطلاعات، نگرش ها و راه حل های مدیریتی و سازمانی مختلفی ظهور یافته اند که هدف اصلی تمامی آنان، مدیریت موثر و کارآمد فن آوری اطلاعات در راستای موفقیت و بقای کسب وکار است. «کتابخانه زیرساخت فن آوری اطلاعات » چارچوبی جامع و جا افتاده در زمینه مدیریت خدمات فن آوری اطلاعات است که بر اساس گردآوری بهترین تجربیات جهانی تدوین شده است. این الگو، کاملا فرآیندی بوده و در دو بخش کلی «ارائه خدمات» و «پشتیبانی خدمات» (در کنار مدیریت نرم افزارهای کاربردی، مدیریت زیرساخت، مدیریت امنیت و دیدگاه کسب و کار) شکل می گیرد و در واقع یک چارچوب راهنما برای مدیران فن آوری اطلاعات در مدیریت و بهینه سازی زیرساخت های فن آوری اطلاعات است و این امکان را برای آنان فراهم می سازد تا از سطح خدمات ارائه شده در سازمان، اطمینان حاصل نموده و بتوانند زیرساخت های مورد نیاز را بر طبق یک برنامه از پیش تعیین شده تامین نمایند. طراحی مدل بلوغ سازمان مدیریت خدمات فن آوری اطلاعات، بر اساس الگوی بین المللی و ارائه خدمات با کیفیت و مستمر، از نیازهای ضروری مدیریت ارشد سازمان ها به حساب می آید؛ لذا در این تحقیق سعی بر آن است تا با نگرش فرآیندی و با مرور الگوی مطرح و رایج در خدمات فن آوری اطلاعات و اطلاع از کم و کیفیت آن، طرح مناسبی را (که شامل مدل بلوغ سازمان است)، برای مدیریت خدمات فن آوری اطلاعات تهیه و ارائه نمود.
خلاصه ماشینی:
"1-آشنایی با کتابخانۀ زیرساخت فنآوری اطلاعات ITIL از وسیعترین مجموعههایی به شمار میرود که تجارب برتری در حوزه فنآوری اطلاعات دارد؛که درواقع برای مدیران فنآوری اطلاعات در مدیریت و بهینهسازی زیرساختهای فنآوری اطلاعات یک چارچوب راهنما محسوب میشود و این امکان را برای آنان فراهم میسازد تا از سطح خدمات ارائهشده در سازمان اطمینان حاصل نموده و بتوانند زیرساختهای مورد نیاز را بر طبق یک برنامه ازپیشتعیینشده تامین نمایند.
لیست 13 فرآیند مورد ارزیابی به شرح زیر است: جدول شماره 3:لیست فرآیندهای کنترلی حوزۀ ارائۀ خدمات و پشتیبانی خدمات COBIT (به تصویر صفحه مراجعه شود) -سطح بلوغ سازمان در وضعیت فعلی: در این بخش با توجه به ویژگیهای مدل بلوغ و مدارک و شواهد بهدستآمده در مورد هر یک از اهداف کنترلی COBIT در جلسات مصاحبه،امتیاز نهایی هر یک از اهداف کنترلی مشخص میشود و درنهایت با توجه به امتیاز کسبشده،سطح بلوغ یک یک برای اهداف کنترلی در وضعیت فعلی سازمانهای فنآوری اطلاعات تعیین و توصیف شده است.
جدول شماره 4:خلاصه نتایج پرسشنامههای مربوط به حوزۀ ارائۀ خدمات و پشتیبانی خدمات (به تصویر صفحه مراجعه شود) -سطح بلوغ سازمان در وضعیت مطلوب: در این بخش،با توجه به ویژگیهای مدل بلوغ و مدارک و شواهد بهدستآمده در مورد هر یک از اهداف کنترلی سیزدهگانۀ حوزۀ ارائه و پشتیبانی خدمات COBIT در پرسشنامه،امتیاز نهایی هر یک از اهداف کنترلی مشخص شده و درنهایت با توجه به امتیاز کسبشده،سطح بلوغ هر هدف کنترلی تعیین و توصیف شده است.
شکل شماره 5:مقایسۀ سطح بلوغ وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب در حوزۀ ارائه و پشتیبانی خدمات (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری در این مقاله ساختار سازمانی فعلی مدیریت خدمات فنآوری اطلاعات سازمانها مورد بررسی قرار گرفت."