چکیده:
هدف: پژوهش حاضر، با هدف تعیین الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی (ADHD) و ارزیابی کاربرد ترسیم ساعت به مثابه ابزاری عصب ـ روانشناختی در جمعیت کودکان ایرانی انجام شده است. روش: پژوهش حاضر، از نوع پسرویدادی با گروه همتاست که در آن 161 کودک با اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی بهصورت تصادفی چندمرحلهای و 161 کودک عادی 6 تا 12 سال که از نظر سن، جنسیت، دستبرتری، پایه تحصیلی و هوشبهر با آنها همتا بودند، نیز بهصورت تصادفی از مناطق 19 گانه شهر تهران انتخاب شدند. ازاینرو حجم کل نمونه مورد بررسی 322 نفر بود. مفهومسازی زمان و ترسیم ساعت، بهطور جداگانه و با استفاده از سامانه نمرهگذاری کوهن و همکاران (2000) که بر روی کودکان مدرسهرو هنجار شده بود، مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که عملکرد کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی، بدون توجه به زیرنوعهای مختلف، بهطور معناداری، از کودکان عادی، ضعیفتر است. کودکان با اختلال نارسایی توجه /بیشفعالی از زیر نوع مرکب، عملکردی ضعیفتر از دو زیرنوع دیگر داشتند. تحلیل کیفی عملکرد، خطاهایی را آشکار ساخت که ناشی از برنامهریزی ضعیف در انجام تکلیفهای نیازمند هماهنگی است، و همواره با بدکارکردی اجرایی در کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی به چشم میخورد. نتیجهگیری: با توجه به تحلیلهای کمی و کیفی و تفاوتهای بین الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی، آزمون ترسیم ساعت ابزار غربالگری مناسب و بخشسودمندی از ارزیابی جامع عصب ـ روانشناختی در کودکان با ADHD است.
Objective: This study examines the impact of phonological awareness training on reading skills in male students suspected for having dyslexia.
Method: In this quasiexperimental research، first the students suspected for having dyslexia in the second grade of elementary school in Mashhad were chosen، and assigned randomly into two experimental and control groups (each group consisted 20 students). In this study، Phonological Awareness Test (Dastjerdi & Soleymani) ، and Reading Diagnosis Test(Fallahchay) were used before and after training. In addition the experiment group received phonological awareness training.
Results: The results revealed that phonological awareness skills training could increase reading skills in comprehension and not word-recognition.
Conclusion: This study stress that training phonological awareness can improve reading abilities.
خلاصه ماشینی:
تأثیر آموزش مهارتهای آگاهی واجشناختی بربهبود عملکرد خواندن دانشآموزان مشکوکبه نارساخوانی مریم فارابی{o1o}،دکتر محمد حسین بیاضی{o2o}،دکتر سعید تیموری{o3o} دریافت:88/11/16،تجدیدنظر:89/9/20 پذیرش نهایی 89/10/10 چکیده {IBهدف:به علت اهمیت آگاهی واجشناختی و ارتباط آن با اکتسابخواندن،هدف پژوهش حاضر این بود که مشخص کند آیا آموزشمهارتهای آگاهی واجشناختی،بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزانمشکوک به نارساخوانی تأثیر دارد؟روش:از بین کلیه دانشآموزان پسرمشکوک به نارساخوانی پایه دوم مقطع ابتدایی ناحیه 6 مشهد در سالتحصیلی 87-86 تعداد 40 دانشآموز بهطور تصادفی در دو گروهآزمایشی و کنترل(هر گروه 20 نفر)قرار گرفتند.
این پژوهش تأکید بر این نکته دارد که چونمهارت آگاهی واجشناختی در یادگیری خواندن ونوشتن عامل موثر است و به مثابه پیشبینی کنندهایقوی برای رشد خواندن و نوشتن شناخته شده،بااستفاده از برنامههای آموزشی مبتنی بر آگاهی واج-شناختی،میتوان پیشرفت خواندن و نوشتن کودکاننارساخوان را تسهیل کرد؛بنابراین،پژوهش حاضر،درصدد است تا اثربخشی آگاهی واجشناختی را در بهبودعملکرد خواندن دانشآموزان مشکوک به نارساخوانیتحت این آموزش،در مقایسه با گروه گواه،بررسیکند؛به عبارت دیگر این پژوهش در صدد بررسی&%03804SKPG038G% فرضیههای زیر است: -آموزش مهارتهای آگاهی واجشناختی بر بهبودعملکرد خواندن دانشآموزان مشکوک به نارساخوانی،مؤثر است.
یافتهها مقایسۀ دو گروه با استفاده از آزمون t مستقل نشانداد بین میانگین(تفاضل)نمرات خواندن گروهآزمایش و گروه گواه بر اثر آموزش آگاهی واجشناختیتفاوت معناداری )100/0<P( وجود دارد اما بینمیانگین(تفاضل)نمرات بازشناسی لغت تفاوتمعناداری )5%>P( مشاهده نشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج جدول 4 نشان میدهد که نمرات میانگینتعدیل شده درک مطلب گروه آزمایشی از گروه کنترلبیشتر است و تفاوت معنادار )5%<P( تأکید برتأثیر آموزش آگاهی واجشناختی در این گروه دارد.
gnidaer htiw srenrael egaugnal naerok edarg tsrif rof gnidaer ylrae dna ssenerawa lacigolonohp neewteb pihsnoitaleR ehT)7002(.