چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر توسعه حرفه ای کارشناسان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر بود. پژوهش به شیوه توصیفی –همبستگی انجام شد. جامعه آماری کلیه کارشناسان دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد240 نفر بودند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 147 نفر برآورد گردید و به روش تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری دادها پرسش نامه بود. داده های گردآوری شده با استفاده از روش همبستگی اسپیرمن، تجزیه و تحلیل رگرسیون چند گانه با روش گام به گام (stepwise)ازطریق نرم افزار spss مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد؛ که بین متغیرهای عوامل فردی(سطح سواد، سابقه خدمت)، عوامل محیطی( شرایط فیزیکی محیط کار)، عوامل آموزشی(دفعات شرکت در دوره های آموزشی، ویژگی های دوره های آموزشی)، عوامل اجتماعی(ارتقاء شغلی، رضایت شغلی، تعهد سازمانی) عوامل اقتصادی(حقوق کارشناسان، پاداش مالی) و عوامل مدیریتی (وضعیت سرپرستی، نحوه ارزیابی عملکرد) با توسعه حرفه ای کارشناسان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که عوامل مدیریتی(نحوه ارزیابی عملکرد، کیفیت سرپرستی)، عوامل محیطی( شرایط فیزیکی محیط کار)، عوامل اجتماعی (رضایت شغلی)، عوامل آموزشی (ویژگی های دوره های آموزشی) پیش بینی کننده توسعه حرفه ای کارشناسان دانشگاه آزاد اسلامی هستند. به طور کلی متغیرهای مذکور حدود 69 درصد از تغییرات متغیر وابسته (میزان توسعه حرفه ای کارشناسان دانشگاه آزاد اسلامی) را تبیین کرده اند.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج حاصل از تحلیل همبستگی اسپیرمن بیانگر آن است که بین متغیرهای:عوامل فردی(سابقه خدمت)،عوامل محیطی(شرایط فیزیکی محیط کار،عوامل آموزشی(دفعات شرکت در دورههای آموزشی،ویژگیهای دورههای آموزشی)،عوامل اجتماعی(ارتقاء شغلی،رضایت شغلی،تعهد سازمانی)عوامل اقتصادی(پاداش مالی)و عوامل مدیریتی(وضعیت سرپرستی،نحوه ارزیابی عملکرد)با متغیر وابسته توسعه حرفهای کارشناسان دانشگاه آزاد اسلامی رابطه مثبت و معنیداری در سطح 1 درصد خطا وجود دارد.
میانگین(3/00 ?M )نشان داد میزان توسعه حرفهای کارشناسان مورد مطالعه در حد متوسط بوده است که به ترتیب:هماهنگی بین فعالیتهای مختلف سازمان، برخورداری از مهارت لازم برای انجام کار،استفاده از تجربه شخصی در کسب موفقیت کاری، واضح بودن زمان انجام هریک از وظایف محوله،مورد قبول بودن اهداف تعیین شده از سوی سازمان،مشخص بودن مافوق،در اختیار داشتن تجهیزات و امکانات مناسب و سالم و به موقع برای انجام کار،آگاهی از امور فرعی کارها علاوه بر وظایف اصلی،متناسب بودن شغل با استعداد کارکنان،برخورداری از حمایت ضروری دیگر واحدهای اداره در انجام کارها،احساس امنیت شغلی،وجود شناخت مثبت و متقابل بین مدیریت و کارکنان،ارزیابی منظم از کارها،مشارکت در تصمیمگیریهای مربوط به کارهای مربوطه،برخورداری از آموزش لازم ضمن خدمت جهت ارتقاء کیفیت کارها،برخورداری از موقعیت لازم برای ارتقاء شغلی،برخورداری از امکانات و تسهیلات رفاهی سازمان،تاثیر شرایط اقتصادی جامعه بر کیفیت کار کارکنان،اشاعه بهبود کیفیت خدمات و فعالیتهای کارکنان به عنوان یکی از اهداف اساسی از سوی مدیریت،مناسب بودن حقوق و مزایای دریافتی در مقایسه با سازمانهای دیگر و دریافت پاداش مالی برای انجام موفق کارها به ترتیب در اولویت تا بیست و یکم قرار گرفتهاند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری نتایج حاصل از تحلیل همبستگی اسپیرمن بیانگر آن است که بین متغیرهای:عوامل فردی(سابقه خدمت)،عوامل محیطی(شرایط فیزیکی محیط کار،عوامل آموزشی(دفعات شرکت در دورههای آموزشی،ویژگیهای دورههای آموزشی)،عوامل اجتماعی(ارتقاء شغلی،رضایت شغلی،تعهد سازمانی)عوامل اقتصادی(پاداش مالی)و عوامل مدیریتی(وضعیت سرپرستی،نحوه ارزیابی عملکرد)با متغیر وابسته توسعه حرفهای کارشناسان دانشگاه آزاد اسلامی رابطه مثبت و معنیداری در سطح 1 درصد خطا وجود دارد."