چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی اساتید و مهارت تدریس آنان از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان بود. روش انجام این پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی 1387 در سه دانشکده علوم انسانی، علوم کشاورزی، و علوم پایه (330 نفر) و همچنین اساتید آنها در این سه دانشکده (100نفر) تشکیل داده بودند. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای تعداد 186 نفر از دانشجویان و 62 نفر از اساتید به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور گردآوری اطلاعات از پرسش نامه های مهارتهای ارتباطی بارتون جی و عملکرد شغلی رابرت کوین و همکاران استفاده گردید که پایایی آن ها به ترتیب 91/0 و 93/0 محاسبه شد. روایی پرسش نامه ها روایی محتوایی بود که برای تعیین آن از کتب و مقالات معتبر استفاده گردید و با اساتید راهنما و مشاور و صاحب نظران علوم مدیریت و روانشناسی بحث و تبادل نظر شده بود. به منظور تحلیل داده های این پژوهش از آمار در دو سطح توصیفی (فراوانی، میانگین، درصد، انحراف معیار) و استنباطی (آزمون t تک متغیره، آزمون رتبه بندی فریدمن، و رگرسیون چند گانه و ضریب پیرسون) استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بین مهارت های ارتباطی (کلامی، شنود و بازخورد) اساتید و مهارت تدریس آنان از دیدگاه دانشجویان رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تمامی هر سه مهارت ارتباطی اساتید، دارای توان پیش بینی معنادار برای مولفه مهارت تدریس آنان می باشند.
خلاصه ماشینی:
"در آزمون موردنظر فرضهای 0H و 1H برای بررسی وضعیت میانگین نظرات جامعه با استفاده از نمونه گرفته شده؛بصورت زیر بیان میشوند:(نمره ملاک 3 است) (به تصویر صفحه مراجعه شود) چنانکه در جدول(1)نشان داده شده است؛تمرکز پاسخها در مهارتهای کلامی و بازخورد و مولفه مهارت تدریس و تسلط بر درس،از عدد 3 فاصله مشهودی دارد که نشاندهنده اختلاف میانگین نمونه و مقدار آزمون است.
6-آیا رابطه چندگانه بین مهارتهای ارتباطی و مهارت تدریس و تسلط بر درس اساتید وجود دارد؟مدل آن چگونه است؟ جدول شماره 10،رگرسیون چند متغیره«مهارتهای ارتباطی»و«مهارت تدریس و تسلط بر درس»را نشان میدهد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به جدول(10)،ضریب همبستگی چند متغیره بدست آمده برابر 0/563 میباشد که نشاندهنده همبستگی قوی متغیرهای پیشبین و متغیر معیار است.
نتایج این تحقیق با تحقیق ایرانفر(1379)و همچنین تحقیق دیبرد(1991،به نقل از منوچهری،1379)همسو میباشد،زیرا گاتز و ندلر در پژوهش خود دریافتند که استفاده از بازخورد با کاهش دادن امکان وجود اختلاف اساسی بین اطلاعات یا نظرات دریافت شده مورد نظر،فراگرد ارتباط را اصلاح میکند.
طبق نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون برای ترکیب خطی مهارتهای ارتباطی(کلامی،شنود و بازخورد)اساتید با مهارت تدریس آنان از دیدگاه دانشجویان مشخص شده که 30/5 درصد واریانس عملکرد شغلی اساتید توسط متغیرهای پیشبین قابل تبیین میباشد.
سازمان زمانی موفق است که در آن افراد به خوبی با همدیگر ارتباط برقرار نموده و به شکل مؤثری در جهت رسیدن به هدف مشترک همکاری کنند و این هماهنگی و تلاش جز در برقراری یک نظام ارتباطی مناسب امکانپذیر نخواهد بود و این میسر نمیشود مگر با بکارگیری مهارتهای مؤثر ارتباطی بنابراین میتوان نتیجه گرفت که: -برقراری سیستم ارتباطی مناسب در مراکز آموزشی اولین و مهمترین اقدام هر مدرس در دانشگاه میباشد."