چکیده:
چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت کیفی دوره های تحصیلات تکمیلی رشتۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی در 22 دانشکده و گروه تربیت بدنی دانشگاه های دولتی کشور انجام شده است. جامعۀ آماری این تحقیق 563 دانشجوی دوره های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی تربیت بدنی و علوم ورزشی)، 95 عضو هیئت علمی این دوره ها و 43 مدیر دوره های تحصیلات تکمیلی بود. اهداف پژوهش، شناسایی موارد زیر بوده است: 1) میزان روشن بودن اهداف و رسالت های دوره های تحت بررسی؛ 2) کیفیت فعالیت های آموزشی که مشتمل بر روش های تدریس، محتوای آموزشی، مدیریت کلاس ها و ارزیابی آموزشی است؛ 3) ارتباط با محیط خارج از دانشگاه؛ 4) کیفیت مدیریت و برنامه ریزی این دوره ها؛ 5) کیفیت فضاهای کالبدی، تجهیزات و امکانات آموزشی؛ 6) کیفیت جو سازمانی؛ 7) کیفیت فعالیت های پژوهشی و 8) نمادهای انگیزشی در درون دانشگاه ها. ابزار جمع آوری اطلاعات سه پرسشنامۀ محقق¬ساخته بود. روایی پرسشنامه ها با نظرخواهی از 13 عضو هیئت علمی با گرایش مدیریت ورزشی و مدیریت و برنامه ریزی در آموزش عالی تأیید و اصلاحات لازم اعمال شد. با توجه به حجم محدود سه جامعۀ تحت مطالعه، شیوۀ نمونه گیری سرشماری (تمام شماری) بود. روش تحقیق این مطالعه، توصیفی از نوع پیمایشی بود و برای تحلیل داده ها از نرم افزارهای آماری S-plus و SPSS استفاده شد و به اقتضای مراحل تحلیل از آماره های آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی شاخص ها و سؤالات ابزار جمع آوری اطلاعات (در مرحلۀ پیش¬آزمون)، از همبستگی برای پایایی و همچنین تبیین ارتباط بین متغیرها و از آمار توصیفی برای توضیح وضعیت کیفیت دوره ها استفاده شد. همچنین، برای بررسی تفاوت معنی دار بین گروه های مختلف تحقیق از آزمون t دو نمونه ای و آنالیز واریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد از نظر شاخص های آگاهی از اهداف و رسالت ها، کیفیت فعالیت های آموزشی، کیفیت ارتباط با محیط، کیفیت مدیریت و برنامه ریزی، کیفیت تجهیزات و فضاهای آموزشی، کیفیت پژوهش و کیفیت نمادهای انگیزشی تفاوت معنی¬داری در سطح 99% اطمینان میان سه گروه تحقیق وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول 1 نشان میدهد میران سازمان تربیت بدنی،ادارات کل تربیت بدنی استانها، مدیران کمیتۀ ملی المپیک و فدراسیونهای ورزشی در حیطههای مهارتهای ارتباطی شامل مهارت کلامی با حداقل نمره 12 و حداکثر 27 و با میانگین 20/1 و مهارت بازخوردی با حداقل نمرۀ 12 و حداکثر نمرۀ 29 و با میانگین 20/5 تقریبا بیشتر از میانگین قرار دارند،ولی مهارتهای شنودی در میان مدیران مورد بررسی با حداقل نمرۀ 11 و حداکثر نمرۀ 26 و میانگین 18/4 به میانگین نزدیک است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) دادههای موجود در جدول 2 نشان میدهد میانگینهای حیطههای روابط بین فردی با بالادستان 89/2 و میانگینهای حیطههای روباط بین فردی با زیردستان 86/3 و میانگین کل ارتباطات بین فردی مدیران سازمان تربیت بدنی،ادارات کل تربیت بدنی استانها،مدیران کمیتۀ ملی المپیک و فدراسیونها ورزشی تقریبا یک انحراف استاندارد بیشتر از میانگین اصلی است،ولی تا نمرۀ ایدهآل 117 که نشاندهندۀ سطح ارتباطات قابل قبول و ایدهآل برای مدیران است،اختلاف زیادی وجود دارد.
ارتباطات بین فردی با بالادستان (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس نتایج جدول 7 بین مهارتهای ارتباطی،ارتباطات بین فردی با بالادستان و زیردستان و اثربخشی سازمانی مدیران ورزشی سازمان تربیت بدنی،ادارات کل استانها،مدیران کمیته ملی المپیک و فدراسیونهای ورزشی ارتباطی معنیداری در سطح(5.
میزان AESMR کم و مناسب این مدلها برازش مناسب و انطباق مدل مفهومی بژوهش را با دادههای مشاهده شده به خوبی نشان میدهد؛بنابراین نتایج اجرای مدلهای اندازهگیری برای تحلیل مسیر مهارتهای ارتباطی،ارتباطات بین فردی بالادستان و زیردستان و اثربخشی سازمانی مدلهای مفهومی تحقیق را تأیید مینماید(شکل 4)."