چکیده:
رسانهها به لحاظ نقشی که در تعیین اولویتهای فکری مخاطبان خود دارند و تاثیری که بر فعالیتهای رهبران سیاسی میگذارند، بارها مورد بررسی قرار گرفتهاند. رسانهها و به خصوص رسانههای آمریکایی، مانند مجلههای مطرح و پرتیراژ تایم و نیوزویک، از طریق انعکاس رویدادهای مختلف در کشورها، تصویری از آنها در اذهان مخاطبان خود ترسیم میکنند و همین امر میتواند دیدگاه مردم جهان را نسبت به کشورهای مختلف تعیین کند. در مقاله حاضر برای شناخت تصویر ترسیم شده از ایران، در دورههای هفتم و نهم ریاست جمهوری، دو مجله تایم و نیووزیک مورد بررسی قرار گرفتند. به این ترتیب که 439 مطلب مربوط به ایران، از مجلههای مذکور گردآوری و تحلیل محتوا شدند و در نهایت این نتیجهگیری به دست آمد که؛ تصویر ایران در دوره هفتم تصویر کشوری است که خواهان دوستی با کشورهای دیگر و بهدنبال تغییرات در ساختار سیاسی و اجتماعی خود است. درحالیکه، ایران در دوره نهم به عنوان کشوری ترسیم شده که به دنبال ساخت سلاحهای هسته ای و از بین بردن اسرائیل است، اما راه مقابله با آن جنگ نیست بلکه دوستی و مذاکره است.
خلاصه ماشینی:
"در نتیجه، اهمیت مجلههای تایم و نیوزویک، پژوهشگر را برآن داشت که به این مسئله بپردازد که: «دو مجله تایم و نیوزویک با انتشار مطالب مربوط به ایران به خصوص در دورههای هفتم و نهم ریاست جمهوری ایران، چه چهرهای از این کشور برای مردم آمریکا و جهان به تصویر میکشند ؟».
C. Martyn پیشینه تحقیق تاکنون، پژوهشهای متعددی در زمینه بازنمایی ایران در مطبوعات غرب یا به طور کلی، مقایسه مطبوعات مختلف خارجی از دیدگاه آنها، نسبت به موضوعی خاص صورت گرفته است که در اینجا به چند مورد اشاره میشود: رضا شریفی سورکی، در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان بازتاب دیپلماسی جمهوری اسلامی در مطبوعات آمریکا، تحلیل محتوای تایم و نیوزویک قبل و بعد از دوم خرداد 76 (1993-2002) به تحلیل محتوای مجلههای تایم و نیوزویک و بررسی کلی مطالب این دو مجله طی ده سال پرداخته است.
3- یافتههای کلی پژوهش به طور کلی، آنچه در مقایسه مطلب درمورد ایران در مجلههای تایم و نیوزویک و در دورههای هفتم و نهم ریاست جمهوری ایران نتیجهگیری میشود آن است که: همانطور که در جدول شماره مشاهده میشود؛ بیشترین درصد از مطالب یعنی درصد مربوط به امور سیاسی داخلی و سپس درصد مربوط به انرژی هستهای و غنی سازی اورانیوم بوده است.
به طورکلی، تصویری که از ایران در بیشتر مطالب در مجلههای تایم و نیوزویک در دوره هفتم ریاست جمهوری ساخته شده، تصویر کشوری است که خواهان دوستی با کشورها به خصوص آمریکا است و در ساختار سیاسی و اجتماعی آن، تغییرات مثبت در حال پدیدار شدن است، اما به علت چند دستگی قدرت در آن، راه به جایی نمیبرد."