چکیده:
یکی از پدیده های اجتماعی که در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته و آحاد مردم را تحت تاثیر قرار داده است، ورزش است. در این راستا رسانه ها می تواند نقش مهمی در توسعه ورزش داشته باشد. نهاد آموزش و پرورش، نقش اصلی و اساسی در رشد پیشرفت هر جامعه ای دارد. ارتقای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ورزشی جوامع، بستگی به توجه مسوولان و برنامه ریزان به توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش در آن کشور دارد. هدف اصلی تحقیق حاضر، تعیین میزان ارتباط بین نقش های چهارگانه رسانه های گروهی (اطلاع رسانی، آموزشی، فرهنگ سازی و مشارکت اجتماعی) با توسعه ورزش مدارس شهرستان بیرجند است. روش تحقیق، پیمایشی از نوع توصیفی- تحلیلی است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته 48 سوالی استفاده گردید. روایی پرسشنامه توسط متخصصان تایید و پایایی (82/0=α) بدست آمد. جامعه آماری شامل کارشناسان (مدیران مدارس و معلمان ورزش) آموزش و پرورش شهرستان بیرجند در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه و روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده و حجم نمونه 102نفر (54 مدیر و 48 دبیر ورزش) انتخاب گردید. جهت توصیف داده ها از آمار توصیفی و در قسمت آمار استنباطی از آزمون کلموگروف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن داده ها و همچنین برای بررسی معناداری فرضیه ها از آزمون کای اسکوار (2χ ) و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین نقش های چهارگانه رسانه های گروهی با توسعه ورزش مدارس ارتباط معنادار وجود دارد. از دیگر نتایج پژوهش حاضر، می توان به اولویت بندی نقش های چهارگانه رسانه های گروهی در توسعه ورزش مدارس پرداخت که بدین صورت است: اطلاع رسانی ،آموزشی، فرهنگ سازی و مشارکت اجتماعی.
خلاصه ماشینی:
"بررسی نقش رسانههای گروهی در توسعه ورزش مدارس شهرستان بیرجند ایرج مهدیزاده 1 ، حبیب هنری 2 مصطفی مستکملی 3 مهدی مرادی 4 چکیده کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، مدرس مرکز تربیت معلم شهید باهنر بیرجند دکترای مدیریت ورزشی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش و پرورش تطبیقی دانشگاه علامه طباطبایی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی واژگان کلیدی: مقدمه یکی از پدیدههای اجتماعی که در سالهای اخیر، رشد چشمگیری داشته و آحاد مردم را تقریبا تحت تأثیر قرار داده است، تربیت بدنی و ورزش است (کردی، 1386: 86).
بحث و نتیجه گیری نتایج تحقیق نشان داد که بین نقشهای عمدهی رسانههای گروهی که عبارتند از اطلاعرسانی، آموزشی، فرهنگسازی و مشارکت اجتماعی با توسعه ورزش مدارس، ارتباط معنادار وجود دارد و شدت این ارتباط با توجه به آزمون کرامر برای نقش اطلاع رسانی(482/0)، نقش آموزشی( 443/0)، نقش فرهنگسازی(32/0) و نقش مشارکت اجتماعی (287/0) بوده است و مقادیر فوق نشان میدهد که ارتباط رسانههای گروهی با توسعهی ورزش مدارس از نظر پاسخگویان در حد متوسط به پایین میباشد و شاید دلیل عمدهی اینکه مقدار ارتباط از دیدگاه کارشناسان، متوسط به بالا قلمداد نگردیده است کوتاهی یا عدم برنامهریزی برنامهسازان رسانه های گروهی ج هت ورزش مدارس باشد.
در نهایت با توجه به اهمیت ورزش مدارس در سطح ملی و پشتوانهسازی ورزشهای همگانی، قهرمانی و حرفهای و همچنین نقش رسانههای گروهی در شکلگیری ذهنیات و تغییر رفتار، در این تحقیق به بررسی میزان ارتباط بین نقشهای چهارگانه (اطلاعرسانی، آموزشی، فرهنگسازی و مشارکت اجتماعی) رسانههای گروهی پرداخته شد و میتوان از دیدگاه صاحبنظران رسانههای گروهی و همچنین متخصصان تربیت بدنی در طراحی برنامههای رسانههای گروهی استفاده کرد تا این ارتباط مؤثرتر گردد و در نهایت با تأثیرگذاری مثبت، بستری مناسب برای رشد و شکوفایی ورزش مدارس ایجاد شود منابع و مآخذ 1- آذرنوش، آرزو (1383)."