چکیده:
هدف این مقاله بررسی میزان آشنایی و علاقه مندی دانش آموزان سوم متوسطه نسبت به فرهنگ بومی در استان مازندران است. بنابراین 365 دانش آموز از کل 7286 و 10 نفر از متخصصین فرهنگی در استان به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق در این پژوهش کمی و کیفی بوده و از ابزارهایی چون پرسشنامه برای نظرسنجی از دانش آموزان و مصاحبه با کارشناسان استفاده گردید. نتایج بدست آمده حاکی از آن است میزان آشنایی و علاقه به فرهنگ بومی در استان مازندران در حال کاهش است و در عین حال از لحاظ جنسیت تفاوت معنی داری بین دیدگاه دانش آموزان دختر و پسر درباره فرهنگ بومی وجود دارد. . نتایج حاصل از مصاحبه با کارشناسان نیز نشان می دهد که عواملی چون جهانی شدن، ضعف منزلت خانواده، ناتوانی مدارس در اجرای وظایف فرهنگی خود، از جمله عوامل مهم چنین وضعیتی محسوب می شوند.
خلاصه ماشینی:
"بررسی میزان آشنایی و علاقه مندی دانش آموزان متوسطه نسبت به فرهنگ بومی در استان مازندران حجت صفارحیدری ابراهیم صالحی عمران مهناز رضایی فریمانی تاریخ دریافت: 15/9/1389 تاریخ پذیرش: 15/12/1389 چکیده: واژگان کلیدی مقدمه اگر فرهنگ را " شامل تمام دستاوردهای جامعه یا گروه نظیر زبان، هنر، صنعت، حقوق، دانش، دین، اخلاق، سنتها و حتی ابزار مادی بدانیم و همچنین آن را قابل انتقال از جامعه ی دیگر و از نسل دیگر بگیریم " ( ساروخانی،1380: 176-175 ) در این معنا نوع غذا، ادبیات، بازیها، موسیقی و ادوات موسیقی، صنایع دستی، و مواردی ازقبیل در قالب فرهنگ می گنجد.
توزیع فراوانی پاسخهای مربوط به نقش سازمان میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی چاپ کتابهایی در زمینه فرهنگ بومی برپایی نمایشگاههای فرهنگ بومی معرفی اماکن و بناهای تاریخی به کمک سایر سازمانها ایجاد فرخوان در سطح استان و اهدای جوایز 9 5 4 3 9/42 8/23 19 3/14 بحث و نتیجه گیری هدف این پژوهش بررسی میزان آشنایی و علاقه مندی دانش آموزان سوم دبیرستان با فرهنگ بومی و دلایل کاهش میزان آشنایی و علاقه مندی نسبت به آن بوده است.
برای مقابله با چنین تهدیدی متولیان رسمی و غیر رسمی فرهنگ – خواه ملی یا بومی – از یک سو باید به خوبی میزان توانایی نفوذ وسایل ارتباطی را در عصر جهانی شدن بشناسند و از این طریق با معرفی جنبه های مثبت تحولات فرهنگی به نسل جوان نشان دهند که عنادی با تحولات مفید اجتماعی و فرهنگی جهانی ندارند – اگرچه انجام این کار خود مستلزم تعریف دوباره معیارهای ارزیابی فرهنگی است."