چکیده:
زمینه و هدف: در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که از مهم ترین نظام های تولید علم و پژوهش می باشند بایستی سیستمی جهت ارزیابی آن ها طراحی گردیده و در این فرآیند با ملاک ها و اصول خاص و علمی به بررسی زیرمجموعه های آن ها پرداخت. به این جهت، پژوهش حاضر با هدف اندازه گیری و ارزیابی کارایی پژوهشی دانشکده های دانشگاه علوم انتظامی در سال 1387 و برای تعیین دانشکده های کارا و ناکارا و رتبه بندی آن ها انجام شد. این کار با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها صورت گرفته است. روش: داده های تحقیق از طریق جداول محقق ساخته و بانک های اطلاعاتی موجود و استاندارد های وزارت علوم تحقیقات و فن آوری در دانشگاه جمع آوری شده است. با توجه به ماهیت مسئله و تعداد دانشکده ها مدل CCR اصلاحی با ماهیت خروجی برای ارزیابی کارایی دانشکده ها انتخاب شد و به منظور جلوگیری از صفر شدن برخی از شاخص ها از کنترل وزن ها استفاده گردیده است. مدل استفاده شده برای رتبه بندی دانشکده ها مدل اندرسون و پیترسون است و از نرم افزار لینگو و اکسل، نیزبرای حل مدل و سازماندهی داده ها استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که دانشکده های علوم و فنون اطلاعات و آگاهی، پلیس راهور، پلیس اداری-پشتیبانی کارا و دانشکده های پلیس مرزی-انتظامی وفرماندهی و ستاد ناکارا می باشند. نتیجه گیری: در رتبه بندی نیز به ترتیب دانشکده های، راهور، اداری پشتیبانی، اطلاعات و آگاهی، مرزی-انتظامی و فرماندهی و ستاد در رتبه، اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم قرار گرفتند.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به ماهیت مسئله و تعداد دانشکدهها مدل RCC اصلاحی با ماهیت خروجی برای ارزیابی کارایی دانشکدهها انتخاب شد و به منظور جلوگیری از صفر شدن برخی از شاخصها از کنترل وزنها استفاده گردیده است.
موضوع کارایی یکی از موضوعات مهم قابل بررسی به ویژه در دوران توسعه دانشگاهی است و دانشگاه علوم انتظامی نیز به عنوان یکی از مهمترین نظامهای تولید علم و دانش پلیسی و تنها مرکز آموزش عالی پلیس بایستی سیستمی جهت ارزیابی کارایی پژوهشی دانشکدهها و زیرمجموعههای خود طراحی نماید.
پس از شناسایی شاخصهای ورودی و خروجی برای تثبیت ورودیها و خروجیها پرسشنامه تحقیق تهیه کرده و در این پرسشنامه اهمیت هرکدام از شاخصها در تعیین مقدار کارایی دانشکده در مقایسه با یک دیگر به صورت کیفی بیان شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری موضوع کارایی یکی از موضوعات مهم قابل بررسی به ویژه در دوران توسعه دانشگاهی است و دانشگاه علوم انتظامی نیز به عنوان یکی از مهمترین نظامهای تولید علم و دانش پلیسی بایستی سیستمی جهت ارزیابی کارایی دانشکدهها و زیرمجموعههای خود طراحی مینمود.
با توجه به نیاز تعیین کارایی در دانشگاه علوم انتظامی تجدید نظر اساسی در زمینه ارزیابی عملکرد نسبی دانشکدهها و زیرمجموعه وابسته به آن صورت گرفت و با استفاده از شاخصهای علمی و روز آمدتر محاسبه کارایی انجام شد.
مسأله پژوهش حاضر،اندازهگیری و ارزیابی کارایی پژوهشی دانشکدهها با هدف تعیین دانشکدههای کارا و ناکارا و رتبهبندی آنها بود که این کار،از طریق تکنیک تحلیل پوششی دادهها صورت گرفت."